Page 115 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 115
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 9 56
3.ÜNİTE > Canlılar Dünyası Kazanım 9.3.1.2. Canlıların sınıflandırılmasında kullanılan kategorileri ve bu kategoriler arasındaki hiyerarşiyi
örneklerle açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma BecerisiTahmin Etme Becerisi
Etkinlik İsmi SINIFLANDIRMA BİRİMLERİ 30 dk
Amaçları Canlıların sınıflandırılmasında kullanılan kategorileri açıklayabilme Bireysel
Yönerge Aşağıda sınıflandırma kategorileri ile ilgili bir metin verilmiştir. Metinden yararlanarak aşağıdaki
soruları cevaplayınız.
Sınıflandırma birimleri küçükten büyüğe doğru; tür, cins, familya, takım, sınıf, şube ve âlem şeklin-
dedir. Türden âleme doğru gidildikçe ortak özellikler, gen ve protein benzerliği azalırken canlı sayısı
ve çeşitliliği artar. Aslan ve leoparın aynı cinste (Panthera cinsi), ev kedisi ve aslanın aynı familyada
(Felidae familyası), boz ayı ve ev kedisinin aynı takımda (etçiller takımı), kızıl geyik ve aslanın ise aynı
sınıfta (memeliler sınıfı) olduğu bilinmektedir.
1. Aynı sınıf, şube ve âlemde bulunan canlılar hangileridir? Açıklayınız.
2. Aşağıdaki cümleleri nedenleriyle birlikte doğru/yanlış şeklinde değerlendiriniz. Cevabınızı gerek-
çesiyle açıklayınız.
a) Boz ayı, ev kedisi ve aslan aynı cinste bulunur.
b) Ev kedisi ve aslan arasındaki protein benzerliği, boz ayı ve ev kedisi arasındaki protein benzerli-
ğinden fazladır.
c) Boz ayı, ev kedisi, kızıl geyik ve aslanın birlikte bulunduğu en küçük sınıflandırma birimi sınıftır.
113