Page 110 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 110
53 BİYOLOJİ 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Yağda çözünen vitaminler ATP kullanmadan karaciğer hücrelerinin hücre zarından geçerken kaç nu-
maralı yöntem ya da yöntemler kullanılır? Cevabınızı gerekçeleriyle birlikte açıklayınız. Yöntemlerin
isimlerini de belirtiniz.
1. Yönerge Aşağıda canlıların sınıflandırılması ile ilgili bir metin verilmiştir. Metinden yararlanarak soruları
cevaplayınız.
3. Karaciğer hücreleri sitoplazmalarına göre hipotonik bir dış ortamla karşılaşırsa su molekülleri kaç Çocukken yaz tatillerinde amcamın kitabevinde çalışırdım. Bu kitabevinde daha çok üniversite sınav-
numaralı yöntemi kullanarak hücre zarından geçer? Cevabınızı gerekçesiyle açıklayınız. Yöntemin larına hazırlık kitapları satılırdı. Kitabevindeki ilk yılımı hiç unutamıyorum. Bir hafta sonuydu. İşler
adını belirtiniz. de çok yoğun olmadığı için amcam birkaç saatliğine kitabevini bana bırakmıştı. Ben de raflardan ki-
tapları indirdim ve güzel bir temizlik yapayım da amcamın gözüne gireyim diye düşündüm. Kitapları
dükkânın orta yerine yığdım. Rafları güzelce temizledim. Kitapları tekrar raflara yerleştirmeye baş-
layınca hangi kitabı hangi raftan aldığımı karıştırdım. Amcam gelmeden kitapları yerden toplayarak
raflara rastgele aceleyle dizdim.
Amcam gittikten birkaç saat sonra geldi. Hemen arkasından da bir müşteri geldi. Müşterinin istediği
4. Demir, bakır gibi iyonlar ve aminoasit gibi besinler karaciğer hücrelerine kaç numaralı yöntem ya kitap bir yayınevinin 9. sınıf biyoloji dersinin soru bankası kitabıydı. Amcam raflara yöneldi, ama bir
da yöntemlerle geçebilir? Cevabınızı gerekçeleriyle birlikte açıklayınız. Yöntemlerin adını belirtiniz.
türlü aradığı kitabı bulamadı. “Yeğenim sen ne yaptın? Kitapları karıştırmışsın.” dedi. Amcama temiz-
lik yaptığımı fakat kitapları raflara dizerken yerlerini karıştırdığımı söyledim. Tabii bu arada müşteri
de istediği kitabı alamadan gitti.
Amcam “Bak yeğenim kitapları daha kolay bulabilmek için ya da müşterilerin kitapları daha iyi incele-
yebilmesi için kitapları gruplandırıyoruz. Önce kitapları sınıflara göre 9. sınıf, 10. sınıf, 11. sınıf ve 12.
5. Karaciğer hücrelerine 9 numaralı yöntemle geçebilen bir madde örneği veriniz. Bu madde aynı za- sınıf kitapları şeklinde gruplandırıyoruz. Sadece bununla yetinmeyip sonrasında kitapları konu anla-
manda aktif taşımayla da geçebilir mi? Cevabınızı gerekçesiyle birlikte yazınız. tımlı kitap ya da soru bankası diye ayırıyoruz. Hatta bununla da kalmayıp kitapları yayınevine göre de
sınıflandırıyoruz. Böylece müşterilerimiz istediği kitabı kolaylıkla bulabiliyor, o kitabın benzerlerini
de rahatlıkla inceleyebiliyor.” dedi.
Amcamla kitapları güzelce raflara yerleştirdik. O günkü kargaşadan sonra sınıflandırma yapmanın iş-
leri ne kadar kolaylaştırdığını anladım. Akşam eve gittiğimde yaptığımız sınıflandırmayı bir diyagram
olarak aşağıdaki gibi kâğıda döktüm.
6. Fibrinojen proteini kaç numaralı yöntemle hücre zarından geçebilir? Cevabınızı gerekçesiyle birlikte A Yayınev
açıklayınız. Yöntemin adını ve bu yöntemle soru metninde geçen başka hangi moleküllerin taşına- Soru Bankası
bileceğini belirtiniz. 9. Sınıf B Yayınev
Konu Anlatımlı A Yayınev
K tap B Yayınev
A Yayınev
Soru Bankası
B Yayınev
7. 4 ve 8 numaralı yöntemler aktif taşımadır. Bu yöntemlerin neden aktif taşıma olduğunu ispatlayan 10. Sınıf A Yayınev
B yoloj K tapları Soru Bankası A Yayınev
üç tane cümle belirtiniz. Konu Anlatımlı B Yayınev
K tap
11. Sınıf B Yayınev
Konu Anlatımlı A Yayınev
8. Bu yöntemlerden hücre zarının küçülmesine veya büyümesine neden olanlar hangileridir? Cevabı- K tap B Yayınev
nızı gerekçeleriyle birlikte açıklayınız. A Yayınev
Soru Bankası
B Yayınev
12. Sınıf
Konu Anlatımlı A Yayınev
K tap B Yayınev
108
Hazırlayan: Ergün KARABULUT