Page 107 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 107
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 9 52
2.ÜNİTE > Hücre Kazanım 9.2.1.3. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar.
Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Deney Tasarlama Becerisi, Gözlem Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi SUYUN HAREKETİ 20 dk
Amaçları Plazmoliz ve deplazmoliz olayları ile yoğunluk farkı arasında ilişki kurabilme Grup
1.Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz.
Hücreler, kendi yoğunlukları ve bulundukları ortamların yoğunluklarına göre dış ortama su verir ya
da dış ortamdan su alır. Eğer bir hücre kendisinden daha yoğun bir ortama konulursa su kaybederek
büzülür, hacmi azalır. Buna plazmoliz denir. Plazmoliz olmuş bir hücre, kendisinden daha az yoğun
bir ortama konulursa su alarak şişer ve hacmi artar. Buna deplazmoliz denir.
2.Yönerge Hücrelerin mikroskop altındaki hacimlerine bakarak plazmoliz ve deplazmoliz olaylarını gözlem-
leyebilmek için aşağıda verilen malzemeler ile kontrollü bir deney düzeneği tasarlayınız ve yapınız.
Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Malzemeler:
Soğan, ışık mikroskobu, damlalık, 0.005 gr/ml’lik tuz çözeltisi, 0.025 gr/ml’lik tuz çözeltisi, 2 adet
lam, 2 adet lamel.
1. Deneyin kontrol grubu için hangi malzemeleri kullanmanız gerekir? Kontrol grubu oluşturmanızın
amacını açıklayınız.
2. Plazmoliz olayını gözlemlemek için hangi malzemeleri kullanmalıyız? Tasarladığınız deneyi, dene-
yin sonuçlarını ve sonucun nedenini sınıf arkadaşlarınız ile tartışınız.
105