Page 111 - Biyoloji 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 111
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü BİYOLOJİ 9 54
3.ÜNİTE > Canlılar Dünyası Kazanım 9.3.1.1. Canlıların çeşitliliğinin anlaşılmasında sınıflandırmanın önemini açıklar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi, Sınıflandırma Becerisi
Etkinlik İsmi KARGAŞADAN KURTULMAK 30 dk
Amaçları Canlı çeşitliliğinin anlaşılmasında sınıflandırma çalışmalarının kolaylaştırıcı etkisini açıklayabilme Bireysel
1. Yönerge Aşağıda canlıların sınıflandırılması ile ilgili bir metin verilmiştir. Metinden yararlanarak soruları
cevaplayınız.
Çocukken yaz tatillerinde amcamın kitabevinde çalışırdım. Bu kitabevinde daha çok üniversite sınav-
larına hazırlık kitapları satılırdı. Kitabevindeki ilk yılımı hiç unutamıyorum. Bir hafta sonuydu. İşler
de çok yoğun olmadığı için amcam birkaç saatliğine kitabevini bana bırakmıştı. Ben de raflardan ki-
tapları indirdim ve güzel bir temizlik yapayım da amcamın gözüne gireyim diye düşündüm. Kitapları
dükkânın orta yerine yığdım. Rafları güzelce temizledim. Kitapları tekrar raflara yerleştirmeye baş-
layınca hangi kitabı hangi raftan aldığımı karıştırdım. Amcam gelmeden kitapları yerden toplayarak
raflara rastgele aceleyle dizdim.
Amcam gittikten birkaç saat sonra geldi. Hemen arkasından da bir müşteri geldi. Müşterinin istediği
kitap bir yayınevinin 9. sınıf biyoloji dersinin soru bankası kitabıydı. Amcam raflara yöneldi, ama bir
türlü aradığı kitabı bulamadı. “Yeğenim sen ne yaptın? Kitapları karıştırmışsın.” dedi. Amcama temiz-
lik yaptığımı fakat kitapları raflara dizerken yerlerini karıştırdığımı söyledim. Tabii bu arada müşteri
de istediği kitabı alamadan gitti.
Amcam “Bak yeğenim kitapları daha kolay bulabilmek için ya da müşterilerin kitapları daha iyi incele-
yebilmesi için kitapları gruplandırıyoruz. Önce kitapları sınıflara göre 9. sınıf, 10. sınıf, 11. sınıf ve 12.
sınıf kitapları şeklinde gruplandırıyoruz. Sadece bununla yetinmeyip sonrasında kitapları konu anla-
tımlı kitap ya da soru bankası diye ayırıyoruz. Hatta bununla da kalmayıp kitapları yayınevine göre de
sınıflandırıyoruz. Böylece müşterilerimiz istediği kitabı kolaylıkla bulabiliyor, o kitabın benzerlerini
de rahatlıkla inceleyebiliyor.” dedi.
Amcamla kitapları güzelce raflara yerleştirdik. O günkü kargaşadan sonra sınıflandırma yapmanın iş-
leri ne kadar kolaylaştırdığını anladım. Akşam eve gittiğimde yaptığımız sınıflandırmayı bir diyagram
olarak aşağıdaki gibi kâğıda döktüm.
A Yayınev
Soru Bankası
B Yayınev
9. Sınıf
Konu Anlatımlı A Yayınev
K tap B Yayınev
A Yayınev
Soru Bankası
B Yayınev
10. Sınıf Konu Anlatımlı A Yayınev
B yoloj K tapları Soru Bankası B Yayınev
K tap
A Yayınev
11. Sınıf B Yayınev
Konu Anlatımlı A Yayınev
K tap B Yayınev
A Yayınev
Soru Bankası
B Yayınev
12. Sınıf
Konu Anlatımlı A Yayınev
K tap B Yayınev
109