Page 287 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 287

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                              FİZİK 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             Etkinlik No.:57                               3. Yönerge
             2. Yönerge                                    Gruplardan verilen yönergelere uygun olarak güvenli bir kavşak tasa-
                                                           rımı yapmaları beklenmektedir. Her grubun farklı bir çözümü olabi-
                                     SÜRE (SAAT)           lir. Aşağıdaki çözüm sadece fikir vermesi açısından yazılmıştır.
                 YER
               DEĞİŞTİRME                                  15 dakikada ortalama 240 araç geçiyorsa 30 saniyede 8 araç geçer. 30
                 (KM)   Otomobil  Minibüs  Otobüs  Kamyonet  Kamyon  Motosiklet
                                                           saniye kırmızı ışık süresi olarak ayarlanırsa kavşakta 8 araç birikir.
                                                           Ortalama 60 km/h süratle giden bir araç 30 saniyede 500 metre yol
              İstanbul-Ankara   3,75  4,50  4,50  4,73  5,00  5,60
                450 km                                     alarak diğer trafik ışığına ulaşır.
                                                           Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders Kitabı, Sayfa
              İstanbul-Edirne   1,75  2,10  2,10  2,20  2,30  3,00  123-124.
                210 km
              Niğde-Şanlıurfa   4,46  5,36  5,36  5,64  5,95  7,65  Etkinlik No.:59
                536 km
                                                           1. Yönerge
              İzmir-Aydın 112   0,93  1,12  1,12  1,17  1,24  1,60  Görsel 1: İvmeli Hareket
                 km
                                                           Görsel 2: İvmeli Hareket
              Adana-Şanlıurfa   3,04  3,65  3,65  3,84  4,05  5,21  Görsel 3: İvmeli Hareket
                365 km                                     Görsel 4: İvmeli Hareket
              Adana-Mersin   0,69  0,83  0,83  0,87  1,03  1,18  Görsel 5: İvmeli Hareket
                83 km                                      Görsel 6: Sabit Hızlı Hareket
                                                           Görsel 7: Sabit Hızlı Hareket
             Adana-İskenderun   0,70  0,85  0,85  0,89  1,06  1,21  Görsel 8: İvmeli Hareket
                85 km                                      Görsel 9: Sabit Hızlı Hareket
              Niğde-Mersin   1,51  1,82  1,82  1,91  2,27  2,60  2. Yönerge
                182 km                                     Hızı değişen cisimler ivmeli hareket yapar. Buradan yola çıkılarak bi-
              Anadolu Gişesi-                              rim zamandaki hız değişimi şu şekilde modellenir:
              Adapazarı Gişesi   1,01  1,22  1,22  1,28  1,52  1,74
                122 km                                          Δϑ  v3 =  3 v
                                                                a
                                                                      t
                                                                    3
               Seferihisar                                    a=  = a 3 =    t metre / saniye   =        m 2    s
                                                                      saniye
                                                                     Δt
              Gişeler-Çeşme   0,46  0,56  0,56  0,58  0,70  0,80
               Gişeler 56 km
                                                           İvme,uzunluk ve zaman temel nicelikleri kullanılarak türetilmiştir.
             3. Yönerge                                    3. Yönerge
             Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.  Dönme hareketi sırasında hızın şiddetinde bir değişme meydana gel-
             Muhtemel cevaplar:                            mez ancak yönü sürekli değişeceğinden hareket esnasında bir ivme-
             Sinyalizasyonun uygun olduğu uzun mesafeli yollara hız koridoru   den söz edilir. İvmenin sebebi hızın yönlü bir büyüklük olmasıdır.
             kurularak zaman ve yakıt tasarrufu sağlanabilir.  4. Yönerge
             4. Yönerge
             3. Yönerge                                    Tabloda araçların hız değişimlerinin zamana oranı kıyaslandığı için
             Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.  ivme kavramı incelenmiştir. C marka araç en yüksek ivmeye sahip
                                                           araçtır. En düşük ivmeli araç ise B marka araçtır.
             Muhtemel cevaplar:
             Avantajlar: Trafik sıkışıklığının önlenmesi, yakıt giderlerinin düşürül-  Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders Kitabı, Sayfa
             mesi vb.                                      124 -129.
                                                           Etkinlik No.:60
             Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders Kitabı, Sayfa
             123-124.                                      2. Yönerge
                                                           İvme, birim zamandaki hız değişimidir (Δv /Δt). Aynı yönlü hareket-
                                                           te ivmenin pozitif çıkması aracın hızlandığını, negatif çıkması aracın
             Etkinlik No.:58                               yavaşladığını gösterir. Pozitif ivme değeri, hız ile ivmenin aynı yön-
             2. Yönerge                                    lü; negatif ivme değeri, hız ile ivmenin zıt yönlü olduğunu gösterir.
              1.  Trafik yoğunluğu nedeni ile ortaya çıkan gürültü kirliliğinin araçların   Hız-zaman grafiğinin eğimi ivmeyi verir.
                kırmızı ışıkta bekleme süreleri ile doğru orantılı olduğu yapılan çeşitli   Hız (m/s)
                araştırmalarla ortaya konmuştur. Ayrıca bekleme süresinin uzaması ya-  K
                kıt tüketimini artırarak ülke ekonomisine zarar vermektedir, beraberin-
                de çevre kirliliğine sebep olmaktadır.Trafik sinyalizasyonu ve yeşil dalga   30
                sistemi bu olumsuzlukları aza indirecektir.
              2.  Trafiğin çok yoğun olduğu bölgelerde yeşil dalga sistemi trafiği   24
                düzenlemekte yetersiz kalabilir. Kurulum için gereken ek maliyet
                de bu sistemin olumsuz yanlarından biridir.
                                                           18
              3.       72 km/h = 20 m/s                                                  Zaman (s)
                     x
                  t =
                  t =  x ϑ                                  0        5        9         15
                     600
                  t = =  600                                  (30 -  0)  a =  (18 -  30)  a =  (24 -  18)
                  t
                     20 20
                      t = 30 s                             a =   (5 -  0)  (9 -  5)  (15 -  9)
                                                           a = +6 m/s 2    a = -3 m/s 2  a = +1 m/s 2
                                                                                                   287
   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292