Page 47 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 47

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                              FİZİK 9       26

             1.ÜNİTE > Fizik Bilimine Giriş  Kazanım: 9.1.4.1. Bilim araştırma merkezlerinin fizik bilimi için önemini açıklar. > b) Bilimsel araştırmalarda etik
                                   ilkelere uymanın önemi vurgulanır.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi

             Etkinlik İsmi               NASIL BİR BİLİM İNSANI OLMALIYIM?                      20 dk.
             Amacı      Bilimsel çalışmalarda etik ilkelere uygun olmayan davranışları kavrayabilme.  Bireysel




             1. Yönerge  Aşağıdaki soruları cevaplayınız.


             1. Kuvvete bağlı olarak yaydaki uzama miktarını belirleyen bir deney yapıyorsunuz. Elde ettiğiniz veri-
                lerle bir grafik çizeceksiniz. Verileri grafiğe aktarıp veri noktalarını birleştirildiğinde grafiğinizin düz
                bir çizgide çıkması gerektiğini önceki öğrenmelerinizden biliyorsunuz. Ancak olası çizginin dışında
                kalan noktalar var. Ne yaparsınız?
                a. Grafikte bu ölçümleri göstermem.
                b. Hatanın olası sebeplerini gerekçeleriyle birlikte raporumda açıklarım.
                c. Bu noktalar için tekrar ölçüm alırım.
                ç.   Düz çizgiyi sağlayacak noktalar uydururum.



             2. Dünkü derste bir deney etkinliği yaptınız ve öğretmeniniz deney verilerini alıp bir sonraki derse bir
                rapor hazırlamanızı istedi. Verileri güvenilir şekilde kaydetmek yerine bir kâğıt üzerine yazdınız ve
                kâğıdı da sınıfta unuttunuz. Bir sonraki gün okula geldiğinizde kâğıdı bulamadınız ve ödevi teslim
                etmeniz gerekiyor. Ne yaparsınız?

                a. Kâğıdı aramaya devam ederim.
                b. Başka bir arkadaşımdan verileri alırım ve raporu ona göre hazırlarım.
                c. Neler olduğunu öğretmene açıklarım.
                ç.   Hiç bir şey olmamış gibi davranarak öğretmenimin bu raporu unutmasını beklerim.

             3. Bu gece Jüpiter ve Satürn’ün birbirine çok yaklaşacağını düşünün. Öğretmeniniz sizden bu iki geze-
                geni gözlemleyerek gözlemlerinize dair rapor hazırlamanızı istiyor.  Ne var ki dürbün ya da teleskop
                gibi bir aracınız yok ve çıplak gözle gözlemlemekte de zorlandınız. Raporunuz için ne yaparsınız?
                a. Ne görürsem ona yönelik rapor hazırlarım.
                b. Gördüklerimi raporlaştırırım fakat daha ayrıntılı bilgilere genel ağdan ulaşarak raporumu zen-
                   ginleştiririm. Alıntı yaptığım siteleri ve neden alıntı yaptığıma yönelik gerekçelerimi açıklarım.
                c. Genel ağda bulduğum konu ile ilgili verilerden yola çıkarak raporumu hazırlarım.
                ç.   Bu gözlemin yapılamayacağına kanaat getiririm ve rapor hazırlamam.



             4. Geçen yıl Güneş sistemi ile ilgili bir poster hazırlamıştınız ve bu çalışmanız okulda sergilenmişti.
                Başka bir ilde yaşayan kuzeniniz aynı konuya yönelik bir poster çalışması yapacağını ve mümkünse
                sizin çalışmanızın bir kopyasını ona göndermenizi istiyor. Ne yaparsınız?

                a. Yardım etmeyi reddederim.
                b. Posterimi gönderir, kaynakçada belirtmesini isterim.
                c. Posterimi göndermem ama yararlandığım kaynakların listesini gönderirim.
                ç.   Posteri gönderir, yazı tipi ya da renklendirmesi gibi görsel ögelerde değişiklik yapmasını isterim.






                                                                                                    47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52