Page 49 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 49
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 9 27
2.ÜNİTE > Madde ve Özellikleri Kazanım: 9.2.1.1. Özkütleyi, kütle ve hacimle ilişkilendirerek açıklar. > a) Kütle ve hacim kavramlarına değini-
3,
3
3
lir. Kütle (mg, g, kg ve ton) ve hacim (mL, L, cm dm , m ) için anlamlı birim dönüşümleri yapılır. Dönüşüm-
ler yapılırken bilişim teknolojilerinden faydalanılabileceği belirtilir.
Genel Beceriler: -- Alan Becerileri: Sınıflandırma Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi MADDENİN ÖLÇÜLEBİLİR ÖZELLİKLERİ 20 dk.
Amacı Kütle ve hacim ölçme yöntemleri ile anlamlı birim dönüşümlerini kavrayabilme. Bireysel
Gerekli Materyaller: Hesap makinesi, elektronik terazi, cetvel, dereceli silindir.
SORULAR
1. Aşağıda verilen etiketleri kütle ve hacim kavramları için tamamlayınız.
KÜTLE HACİM
Tanımı: Tanımı:
Birimi: Birimi:
2. Farklı nesnelerin kütle ve hacimlerinin nasıl ölçülebileceğine dair bazı örnekler aşağıdaki tabloda
verilmiştir. Siz de kütlesini veya hacmini ölçebileceğiniz örnek nesnelere ve ölçme yöntemlerine
karar veriniz ve tespitlerinizi tablonun ilgili bölümlerine işleyiniz.
Terazi ile önce
Yöntemlerim Ayrıtlarını ölçer, boş bardağı
matematiksel Dereceli Kürenin (dara), sonra dolu
bağıntı yardı- silindir hacim formülü- bardağı (brüt) ... ...
Örneklerim mıyla hacmini İle ölçerim. nü kullanırım. ölçer aradaki fark
bulurum. ile sütün kütlesini
bulurum.
Bilgisayar kasasının hacmi X
Bir bardak sütün kütlesi X
Ders kitabımın hacmi X
Yarıçapı 0,5 cm olan bilyemin hacmi X
…..
3. Aşağıda verilen bilgilerden yola çıkarak soruları cevaplayınız.
a. Günlük hayatta kütle birimi olarak kullanılması beklenilen bazı nicelikler hacim birimleri ile
ifade edilir. Örneğin odun ya da kömür satışları ton cinsinden yapılırken doğal gaz satışı m3
cinsinden yapılır.
Bu durumun sebebini nasıl açıklarsınız?
b. İlaçlarda bulunan etkin maddelerin miktarları miligram (mg) cinsinden verilirken sebze meyve
alışverişlerimizde kilogram (kg) birimi kullanılmaktadır.
Sebze meyve miktarını mg cinsinden ifade etmenin ne gibi sakıncası olabileceğini bir örnekle
açıklayınız.
49