Page 75 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 75
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 9 41
2. ÜNİTE > Madde ve Özellikleri Kazanım: 9.2.3.1. Yapışma (adezyon) ve birbirini tutma (kohezyon) olaylarını örneklerle açıklar.
Genel Beceriler: ----- Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
Etkinlik İsmi KAÇ DAMLA SIĞDIRABİLİRİZ? 30 dk.
Amacı Yapışma (adezyon) ve birbirini tutma (kohezyon) olaylarını örneklerle açıklayabilme. Grup
Gerekli Materyaller: Madenî para, damlalık, su, kâğıt havlu
Öğretmene Not: Bu etkinlikte kullanılacak olan madenî para, damlalık ve kâğıt havluyu önceden hazırlayınız.
1. Yönerge Aşağıdaki etkinliği aşamalarına uygun olarak yapınız.
1. Madenî parayı kâğıt havlunun üzerine yazı kısmı üste gelecek şekilde yerleştiriniz.
2. Damlalık kullanarak paranın üzerine küçük damlaları yavaş yavaş ekleyiniz.
3. Eklediğiniz damla sayısını not alınız.
4. Damlaları eklerken para üzerindeki damlanın şekline ve büyüklüğüne dikkat ediniz.
5. Para üzerinde biriken su taşana kadar damlaları eklemeye devam ediniz.
2. Yönerge Yaptığınız etkinliği temel alarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Madenî paranın üzerinde dağılmadan önce kaç damla su birikti? Farklı şartlar altında (sıcaklık, ba-
sınç vb.) etkinliği gerçekleştirseydiniz dağılmadan önceki damla sayısında bir değişiklik olur muy-
du? Sebepleri ile açıklayınız.
2. Madenî para üzerindeki su damlalarının dağılmadan önceki şekli nasıldı? Madenî para üzerine
belirli sayıdan fazla su damlası damlattığınızda suyun taşmasına sebep olan nedir?
3. Su damlalarının yaklaşık küresel şekil almasının nedeni nedir? Tam küresel su damlası nerede gö-
rülebilir?
4. Dikdörtgen, kare, çember veya farklı geometrik şekillerde bükülen telleri sabunlu suya daldırdıktan
sonra tellere üflediğinizde oluşan baloncuklar da küresel şekildedir. Bu durumun su damlacıklarının
küresel şekil almasıyla ilişkisi nedir? Sebepleriyle ile açıklayınız?
75
Hazırlayan: Atilla ÇİFCİ Hazırlayan: Hasan BOZKURT