Page 150 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 150
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 9 73
3. ÜNİTE > Kimyasal Türler Arası Etkileşimler Kazanım 9.3.4.3: Hidrojen bağları ile maddelerin fiziksel özellikleri arasında ilişki kurar.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Alan Becerileri: Deney Düzeneği Kurma ve Deney Yapma
Etkinlik İsmi SU 30 dk.
Amacı Hidrojen bağının suya kazandırdığı özellikleri kavrayabilme. Grup
1. Yönerge Öğrencilerden aşağıdaki yönergelerde belirtilen basit deneyleri evlerinde yapmaları ve deney sonuç-
larını kaydederek bir sonraki derse getirmeleri istenir.
• Plastik bir bardağa yarısından fazla su doldurunuz ve bardağı dondurucuya koyunuz. Belirli aralık-
larla bardaktaki değişiklikleri izleyiniz.
• Küçük bir cam şişenin tamamını su ile doldurup ağzını sıkıca kapatınız. Kapattığınız şişeyi bir poşet
içine yerleştiriniz. Poşetin ağzını bağlayıp şişeyi dondurucuya koyunuz. Bir gece sonra poşeti açtığı-
nızda gördüklerinizi kaydediniz.
Deneylerinizi tamamladıktan sonra aşağıdaki soruları cevaplayınız
1. Plastik bardaktaki su moleküllerinde donma yüzeyde mi, dipte mi gerçekleşmektedir?
2. Buz ve su aynı maddenin molekülleri olmasına rağmen buz neden yüzeyde, su neden altta yer alır?
3. Su moleküllerinin bu özelliğinin canlılar için önemini araştırınız.
4. Suyun bu özelliğinin günlük hayatta oluşturduğu sıkıntılar var mıdır? Araştırınız.
5. Bu deneyden su hakkında ne öğrendiniz? Su yerine başka bir sıvı kullansaydınız aynı sonucu elde
eder miydiniz?
2. Yönerge Dört plastik bardağa su doldurunuz. Her bardağa sırayla limon suyu, şeker, tuz ve sirke ekleyiniz.
Gözlemlerinizi kaydediniz. Deneylerinizi tamamladıktan sonra aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Suyun iyi bir çözücü olması su moleküllerinin hangi özelliğinden kaynaklanmaktadır?
2. Su iyi bir çözücü olmasaydı canlıların yaşamında ne gibi değişiklikler olurdu? Araştırınız.
149