Page 154 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 154

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             KİMYA 9        75

             3. ÜNİTE > Kimyasal Türler Arası Etkileşimler  Kazanım 9.3.5.1: Fiziksel ve kimyasal değişimi, kopan ve oluşan bağ enerjilerinin
                                            büyüklüğü temelinde ayırt eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma
             Etkinlik İsmi                         BEN DE YAPTIM                                 20 dk.

             Amacı      Fiziksel ve kimyasal değişimleri ayırt ederek onlara eşlik eden enerjileri karşılaştırabilme.  Grup


             Öğrenciler, sınıf mevcudu göz önünde bulundurularak tercihen dörderli ya da beşerli gruplara ayrılır.
            Gruplardan, bir sonraki ders saatine kadar fiziksel ve kimyasal değişim ile ilgili bir etkinlik tasarlamaları
            istenir. Etkinlikte her iki değişim örneğinin de bulunmasına dikkat edilmelidir. Öğrencilere, bu etkinliği
            tasarlarken kuaför salonu, çimento fabrikası, zeytin işletmesi vb. bir iş yerini ziyaret ederek buralar-
            daki işlemler esnasında gerçekleşen değişimleri gözlemlemeleri tavsiye edilebilir. Ayrıca öğrencilerin
            birlikte yemek, kek, kısır vb. şeyler yaparak bunların yapımında gerçekleşen değişimleri incelemeleri de
             sağlanabilir.


             1. Yönerge  Yapılan etkinlikte gözlemlediğiniz fiziksel ve kimyasal değişimleri kaydederek bu değişimlerle ilgili
                     aşağıdaki soruları cevaplayınız.

             1.  Etkinliğinizdeki gözlemlere dayanarak maddenin fiziksel ve kimyasal özelliklerinin nasıl değiştiği-
                 ni açıklayınız.





             2.  Etkinliğinizde gerçekleşen fiziksel ve kimyasal değişimlere eşlik eden enerjileri karşılaştırınız. Bu
                 örneklerden yola çıkarak bir genelleme yapılabilir mi? Açıklayınız.





             3.  Etkinliğinizde gerçekleşen fiziksel ve kimyasal olaylarda geri dönüş söz konusu mudur? Fiziksel ve
                 kimyasal değişimlerin, geri dönüşünün olup olmamasına göre sınıflandırılması bir sorun oluşturur
                 mu? Örnek vererek açıklayınız.





             4.  Etkinliğinizdeki kimyasal olaylarda maddenin sadece kimlik özelliği mi değişmiştir? Tartışınız.







             2. Yönerge  Gruplardan, aşağıda verilen olaylardaki değişimleri araştırmaları ve elde ettikleri sonuçları sınıf
                     ortamında paylaşmaları istenir.
                      • Kum, çimento, kireç ve su karışımından beton harcının oluşturulması ve oluşan harcın donması sıra-
                         sında gerçekleşen olaylardaki değişimler
                      • Sürücülere yapılan alkol testinde gerçekleşen olaylardaki değişimler
                      • Trafik kazalarında araçlardaki hava yastıklarının şişmesi sırasında gerçekleşen olaylardaki değişimler
                      • Kimyasal el ısıtıcılarında meydana gelen olaylardaki değişimler







                                                                                                    153
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159