Page 230 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 230
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü KİMYA 9 113
5. ÜNİTE > Doğa ve Kimya Kazanım 9.5.1.2: Su tasarrufuna ve su kaynaklarının korunmasına yönelik çözüm önerileri geliştirir.
Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı, Problem Çözme, Yaratıcı Düşünme Alan Becerileri: Tahmin Etme, Çıkarım Yapma
Etkinlik İsmi SUSUZLUĞA HAZIR MISINIZ? SUSUZLUĞA NE KADAR DAYANABİLİRSİNİZ? 25 dk.
Amacı Sürdürülebilir bir gelecek için suyu ve su kaynaklarını koruma yolları geliştirebilmek ve sorunlara çözümler Grup
üretebilme.
Gerekli Materyaller: Ders kitabı, bilgisayar, genel ağ ve renkli şapkalar
1. Yönerge • Öğrencilerden bir önceki dersin sonunda, “eğitimde altı şapka düşünme tekniği” ve su kaynakları hak-
kında araştırma yapmaları istenir. Yapılacak araştırmada genel ağ kullanacaklar için “Çevrim içi kay-
naklardan arama yaparken edu, org ve gov uzantılı sitelerden faydalanarak siber güvenlik kurallarına
dikkat ediniz.” şeklinde öğrencilere hatırlatma yapılır.
• Öğrencilerden derse gelirken farklı renklerde şapkalar (beyaz, kırmızı, siyah, sarı, yeşil ve mavi) getir-
mesi istenir. (Şapka yerine uygun renkte kâğıtlar da kullanılabilir.)
• Sınıf altı gruba ayrılır ve her grubun seçilen temsilcisi öğretmen tarafından verilen şapkayı takar.
• Aşağıdaki tablo tahtaya çizilir ya da etkileşimli tahtada gösterilir
• Gruplara kendilerine verilen şapkanın rengine karşılık gelen soruları düşünmeleri için süre verilir.
• Sırasıyla grupların cevapları dinlenir.
• En son mavi şapkayı temsil eden grup, bir değerlendirme yapar.
Altı Şapka Eğitim Tekniğiyle Su Tasarrufu ve Su Kaynaklarının Korunması
Şapkanın
Renk Sorgulama
Sorgulama Şekli
Su nedir? Su kaynaklarını sınıflandırınız.
Elimizde ne var? Yeryüzündeki toplam su miktarı ne kadardır?
Beyaz Şapka Var olan bilgiler Bunların ne kadarı kullanılabilir? Ne kadarı
(Tarafsız)
nelerdir? tatlı sudur? Ülkemiz su konusunda zengin mi
yoksa fakir midir?
Kırmızı Şapka Sana ne Suyun kısıtlı olduğu bir coğrafyada yaşasaydı-
(Duygusal) hissettirdi? nız kendinizi nasıl hissederdiniz?
Su kaynaklarının korunmaması ve tasarrufa
Siyah Şapka En kötü ihtimalle dikkat edilmemesi durumunda bizi nasıl bir
(Olumsuz) ne olabilir?
gelecek bekliyor?
Bunun fayda-
Sarı Şapka sı nedir? Bu Su kaynaklarının korunması ve su tasarrufuna
(Olumlu) durumun olumlu dikkat edilmesinin olumlu yönleri nelerdir?
yönleri nelerdir?
Daha başka ne
olabilir? Bu sorun Sizce su kaynaklarının etkili korunması ve su
Yeşil Şapka tasarrufu nasıl yapılmalıdır? Şu anki durum-
(Yaratıcı-yenilikçi) değişik yollarla dan farklı olarak nasıl bir çözüm yolu önerir-
nasıl çözümlene- siniz?
bilir?
Hangi karara Su tasarrufu ve kaynakların korunmasıyla
Mavi Şapka
(Değerlendirme) vardınız? Ne dü- ilgili genel olarak nasıl bir değerlendirme
şünüyorsunuz? yapabilirsiniz?
229