Page 230 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 230

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             KİMYA 9      113

             5. ÜNİTE > Doğa ve Kimya  Kazanım 9.5.1.2: Su tasarrufuna ve su kaynaklarının korunmasına yönelik çözüm önerileri geliştirir.
             Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı, Problem Çözme, Yaratıcı Düşünme  Alan Becerileri: Tahmin Etme, Çıkarım Yapma
             Etkinlik İsmi  SUSUZLUĞA HAZIR MISINIZ? SUSUZLUĞA NE KADAR DAYANABİLİRSİNİZ?         25 dk.
             Amacı      Sürdürülebilir bir gelecek için suyu ve su kaynaklarını koruma yolları geliştirebilmek ve sorunlara çözümler   Grup
                        üretebilme.
             Gerekli Materyaller: Ders kitabı, bilgisayar, genel ağ ve renkli şapkalar



             1. Yönerge   • Öğrencilerden bir önceki dersin sonunda, “eğitimde altı şapka düşünme tekniği” ve su kaynakları hak-
                         kında araştırma yapmaları istenir. Yapılacak araştırmada genel ağ kullanacaklar için “Çevrim içi kay-
                         naklardan arama yaparken edu, org ve gov uzantılı sitelerden faydalanarak siber güvenlik kurallarına
                         dikkat ediniz.” şeklinde öğrencilere hatırlatma yapılır.
                      • Öğrencilerden derse gelirken farklı renklerde şapkalar (beyaz, kırmızı, siyah, sarı, yeşil ve mavi) getir-
                         mesi istenir. (Şapka yerine uygun renkte kâğıtlar da kullanılabilir.)
                      • Sınıf altı gruba ayrılır ve her grubun seçilen temsilcisi öğretmen tarafından verilen şapkayı takar.
                      • Aşağıdaki tablo tahtaya çizilir ya da etkileşimli tahtada gösterilir
                      • Gruplara kendilerine verilen şapkanın rengine karşılık gelen soruları düşünmeleri için süre verilir.
                      • Sırasıyla grupların cevapları dinlenir.
                      • En son mavi şapkayı temsil eden grup, bir değerlendirme yapar.


                           Altı Şapka Eğitim Tekniğiyle Su Tasarrufu ve Su Kaynaklarının Korunması
                                                    Şapkanın
                                     Renk                                      Sorgulama
                                                 Sorgulama Şekli
                                                                   Su nedir? Su kaynaklarını sınıflandırınız.
                                                 Elimizde ne var?   Yeryüzündeki toplam su miktarı ne kadardır?
                                  Beyaz Şapka     Var olan bilgiler   Bunların ne kadarı kullanılabilir? Ne kadarı
                                    (Tarafsız)
                                                     nelerdir?   tatlı sudur? Ülkemiz su konusunda zengin mi
                                                                            yoksa fakir midir?


                                  Kırmızı Şapka      Sana ne     Suyun kısıtlı olduğu bir coğrafyada yaşasaydı-
                                   (Duygusal)       hissettirdi?      nız kendinizi nasıl hissederdiniz?


                                                                  Su kaynaklarının korunmaması ve tasarrufa
                                   Siyah Şapka   En kötü ihtimalle   dikkat edilmemesi durumunda bizi nasıl bir
                                   (Olumsuz)        ne olabilir?
                                                                             gelecek bekliyor?
                                                   Bunun fayda-
                                   Sarı Şapka      sı nedir? Bu   Su kaynaklarının korunması ve su tasarrufuna
                                    (Olumlu)     durumun olumlu   dikkat edilmesinin olumlu yönleri nelerdir?
                                                 yönleri nelerdir?
                                                  Daha başka ne
                                                 olabilir? Bu sorun   Sizce su kaynaklarının etkili korunması ve su
                                   Yeşil Şapka                    tasarrufu nasıl yapılmalıdır? Şu anki durum-
                                (Yaratıcı-yenilikçi)  değişik yollarla   dan farklı olarak nasıl bir çözüm yolu önerir-
                                                 nasıl çözümlene-                siniz?
                                                      bilir?

                                                   Hangi karara    Su tasarrufu ve kaynakların korunmasıyla
                                    Mavi Şapka
                                 (Değerlendirme)  vardınız? Ne dü-  ilgili genel olarak nasıl bir değerlendirme
                                                  şünüyorsunuz?               yapabilirsiniz?





                                                                                                    229
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235