Page 252 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 252

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             KİMYA 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             Etkinlik No.: 1                               2. Yönerge
            1. Yönerge                                      1.  İnsanlar, ateşle demir, kalay ve bakır gibi metalleri eriterek sa-
                                                              vunma ve saldırı amaçlı silah yapmışlardır. Yemeklerini pişirme-
                Simya döneminde çalışmalar sınama yanılma yoluyla, kimya bi-  de de ateş kullanmışlar. Ateşin keşfiyle insan yaşamı kolaylaştı.
                limi döneminde belli bir bilgi birikimine dayanarak yapılır.
            2. Yönerge                                      2.  Deney yapımında genellikle ateş kullanılır. Ateş bulunmasaydı
                                                              kimya biliminin gelişimi yavaşlardı.
                Kükürt elementinin yanma ile hızlı tepkimeye girebildiğini, kü-
                kürtün mikrop öldürücü etkisinin olduğunu, indirgen madde   3. Yönerge
                olarak kullanılabileceği çıkarımlarında bulunabilir.
                                                            1.  Suda çözme, ısıtma, damıtma, eritme ve buharlaştırma.
            3. Yönerge
                                                            2.  Aşı bulunmasaydı çiçek ve kızamık hastası olan kişiler tedavi
                                                              edilemez, ölümler çoğalırdı.
                     Görsel     Kimya Bilimi ile İlgisi / Simyadan Aldığı Katkı
                             Aküde kurşun metali kullanılır. Kurşun ve kurşun oksit ara-  Etkinlik No.: 4
                             sında gerçekleşen tepkime kimya bilimi ile ilgilidir. Simyanın
                             katkısı bazı metallerin keşfedilmesi ile olmuştur.
                                                           1. Yönerge
                             Arabada yakıtın yanması ile kimyasal enerjinin hareket enerji-  1.  Plastikler polimer kimyası ürünüdür. Plastik atıklar dünyada çok
                             sine dönüşümü, lastiklerin polimer tepkimeleri sonucu üretimi,
                             arabanın dış yüzey boyasının üretiminde kimyasal maddelerin   ciddi çevre kirliği oluşturmaktadır. Toplumları geri dönüşüm
                             kullanımı gibi kimya biliminin ilgilendiği birçok olay vardır.   konusunda bilinçlendirmek, atıkların ayrıştırılıp toplanması için
                             Boya, simya döneminde keşfedildiği için simyanın katkısı boya
                             üretiminde gerçekleşmiş olur.    yasal yaptırımlar uygulamak, doğadaki atık plastikleri toplamak
                                                              için bütçe ayırmak, plastik tüketimini en aza indirmek gibi öne-
                                                              riler çözüm olabilir. Örneğin PVC kapı ve pencere kullanmak
                             İlaçların etkin maddelerinin üretimi kimya bilimini ilgilendiren
                             kısımdır. Simya döneminde rezene, ısırgan otu gibi bitkiler teda-  hem ısı yalıtımı sağlar, hem de ağaç tüketimini azaltarak orman-
                             vi amaçlı kullanılmıştır. Bu da etken maddelerin keşfedilmesini   ları varlığını korur. Tek kullanımlık plastik kaplar kullanmak
                             sağlamıştır.
                                                              büyük miktarlarda atık oluşumunu sağlar.
                                                            2.  Su arıtımı analitik kimyanın alanına girer. Su kaynakları aşırı nü-
            4. Yönerge                                        fus, sanayi ve endüstri gibi koşullarla kirlenmektedir, bu nedenle
                                                              arıtıma ihtiyaç vardır. Doğayı korumak, suyu israf etmemek gibi
                Simya döneminde çalışmalar sınama yanılma yoluyla yapıldığı   etkenler suyu da temiz tutacaktır.
                için edinilen bilgiler başka amaçla kullanılamıyor ve geliştirile-  2. Yönerge
                miyordu. Simya döneminde bazı maddelerin büyülü sayılması
                ve elementleri değiştirerek altın elde etmeye çalışması da bilgi ile   Görsel 1: Endüstriyel Kimya. Boya endüstrisinde kullanılan
                ilgili gelişmeleri yavaşlatmıştır.                  önemli maddelerden biridir.
                                                              Görsel 2: Polimer Kimyası. PVC, plastik, lastik gibi ürünler
             Etkinlik No.: 2
                                                                    polimerleşme sonucu elde edilen ürünlerdir.
             1.  Laboratuvarlar, bilimsel düşünme sürecini anlamada ve öğren-  Görsel 3: Organik Kimya. Benzen (C 6 H 6 ) organik kimyanın
                mede en önemli araçlardan biridir. Bilimsel verilerin denenerek   önemli bileşenlerindendir.
                verimli bir şekilde çalışılmasına katkı sağlar. Laboratuvarlar ol-  Görsel 4: Biyokimya. Canlıların yapısını oluşturan DNA mole-
                masaydı bilimdeki gelişmeler çok daha uzun süreler alırdı.  küllerinin yapısı ile biyokimya ilgilenir.
             2.  Bir bilim dalındaki gelişme diğer bilim dallarının da gelişmesini   Görsel 5: Anorganik Kimya. Asit ve bazlar anorganik kimyanın
                sağlar. Bilgisayarın keşfinin diğer bilim dallarına katkısını dü-  alanına girer.
                şününüz.                                      Görsel 6: Analitik Kimya: Laboratuvarlarda yapılan nitel ve
             3.  Bilim sistematik bilgi birikimi gerektirir. Sistematik bilgi biriki-  nicel analizler analitik kimyanın ürünüdür.
                minden yararlanan bilim insanları yeni buluşlara imza atarlar.  Görsel 7: Fizikokimya. Klimalar, soğutma sistemleri, ısı ve iş
                                                                    dönüşümleri fizikokimyanın alanına girer.
             4.  Bir işin erbabı olan ustalar, mesleklerinin devamlılığını sağlamak
                için çırak yetiştirirler. Çırak ustasından bildiği her şeyi öğrenir
                ve zamanla işi daha da geliştirerek usta olur. Bilim de böyledir.   Etkinlik No.: 5
                Bilim insanları kendinden önce gelenlerin çalışmalarını öğrenir
                ve yeni çalışmalarla yeni gelişmeleri sağlar.  1. Yönerge
             5.  Sorunun cevabı öğrencilere bırakılmıştır.    Sorunun cevabı öğrencilere bırakılmıştır.
                                                           2. Yönerge
             Etkinlik No.: 3
            1. Yönerge                                        Sorunun cevabı öğrencilere bırakılmıştır.
                Simyacılar çalışmalarını sınama yanılmaya dayandırsalar da
                kimya  bilimine  çok  büyük  katkıları  olmuştur.  Simyacılar  kul-
                landıkları araç gereçleri, yöntemleri ve bazı kimyasal maddeleri
                kimya bilimine aktarmışlardır.


                                                                                                    251
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257