Page 253 - Kimya 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 253
KİMYA 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
3. Yönerge
Etkinlik No. : 8
Çalışma Alanı Kimya ile İlgili Meslek 1. Kimyasal olaylar, elementlerin birbirleriyle etkileşip elektron
alışverişi yapmaları ya da elektronların ortaklaşa kullanılması
Endüstriyel, tekolojik ve çevresel Kimya Mühendisliği sonucu oluşur. Kimyasal tepkimeler, elementlerin sembolleri
problemleri çözümler.
ve bileşik formülleri kullanılarak kolayca ifade edilebilir. Ayrıca
İlaçların geliştirilmesi için çalışmalar Eczacılık kimya biliminde uluslararası birliktelik sağlar.
yapar. 2. Sorunun cevabı öğrencilere bırakılmıştır.
Havacılık, savunma, enerji, haber- Metalurji
leşme, otomotiv sanayisine malzeme Mühendisiliği 3. Elementin Latince Adı Sembol
üretir.
Hellium He
Kimya ile ilgili bilgi, beceri, tutum ve Kimya Öğretmenliği Cuprum Cu
davranışları öğrencilere yaş düzeyleri-
ne göre kazandırır. Plumbum Pb
Kamu, özel ve hizmet sektörü ile en- Kimyagerlik Cobalt Co
düstri dallarının işletme ve laboratu- Chlorine CI
varlarında çalışan teknik elemandır.
Chrome Cr
Etkinlik No.: 6 Nitrogen N
1. Yönerge
Etkinlik No. : 9
1. Au: altın, Cu: Bakır, He: Helyum, Ag: Gümüş, Fe: Demir,
Mg: Magnezyum, H: Hidrojen atomudur. Hidrojen gazının H 2 1. Yönerge
ile gösterildiği iki atomlu moleküler halde bir element olduğu
belirtilir. Bileşiğin Formülü Bileşiğin Yaygın Adı
2. Potas Kostik: KOH, Zaç Yağı: H 2 SO 4 , Yemek Tuzu: NaCI, Sirke CH 3 COOH Asetik asit
Asidi: CH 3 COOH, Yemek Sodası: NaHCO 3 , Su: H 2 O
2. Yönerge HNO 3 Kezzap
Cevabı öğrencilere bırakılmıştır. H 2 SO 4 Zaç yağı
CaO Sönmemiş kireç
Etkinlik No.: 7
Sönmüş kireç
2. Yönerge Ca(OH) 2
Amonyak
1. Bu soruda öğrenci günlük yaşamda karşılaşılan elementlerin NH 3
neler olduğunu, bu elementlerden en fazla hangisiyle karşıla- 2. Yönerge
şıldığını ve hangi elemente kolaylıkla ulaşılabildiğini görmesi
amaçlanmıştır. Kullanım Alanı
Belirtilen
2. Kazanımdaki amaca ulaşmak için elementlerin sembollerini ve Kullanım Alanı Kimyasalların
Formülleri
adlarını kavratmak amaçlanmıştır.
Element sembolünden simge türetmesi istenerek yaratıcılık gü- Lavaboların giderlerinde yağ ağırlıklı atıkların birikmesi
cünü ön plana çıkarmak istenmiştir. sonucu zamanla tıkanma meydana gelir. Tıkanıklığı gider- NaOH
mek için yağlarla tepkime verebilen sud kostik kullanılır.
3. Azotun kullanım alanlarından azotun inert bir gaz olduğu çıka-
rımına ulaşılması amaçlanmıştır.
3. Yönerge Üzümlerin sıkılmasıyla üzüm suyu elde edilir. Kapalı
kaplarda bekletilen üzüm suyu, fermente olarak etil alkol
ve karbondioksite dönüşür. C 2 H 5 OH, CO 2
Görsel Element / Kullanılmayı Belirleyen Özellik
Musluk suyundaki bikarbonatlar bataryalarda ve çeşme-
Neon / Soy gazlara enerji verildiğinde ışık saçması. lerde kalsiyum karbonata dönüşerek kireçlenmeye neden CaCO 3
olur. Bu kireçleri gidermek için tuz ruhu kullanılır.
Genel temizlikte hijyen sağlamak için yeterli miktarda NaClO
çamaşır suyu kullanılabilir.
Karbon / Karbon içeren çoğu maddenin boyama
özelliğini olması
Kek ve poğaça hamurlarının kabarması için yemek sodası
kullanılır. Yemek sodasının kek ve poğaçaya katılan yoğurt
veya sütteki asit ile tepkimeye girmesi sonucu karbondi- NaHCO 3 , CO 2
oksit gazı açığa çıkar. Açığa çıkan karbondioksit hamurun
kabarmasını sağlar.
Gümüş / Metal olduğu için parlak olması. Suda bulunan kalsiyum ve magnezyum iyonları suya sertlik
verir. Suyun sertliği çamaşır sodası ile giderilir. Çamaşır
Tepkimelere karşı dayanıklığının diğer sodasındaki sodyum iyonları, sudaki kalsiyum ve magnez-
metallere göre fazla olması. yum iyonları ile yer değiştirir. Kalsiyum ve magnezyum
iyonları karbonatla çökelek oluşturarak sudan ayrılır. Na 2 CO 3
Sudan kalsiyum ve magnezyum iyonlarının ayrılmasıyla
suyun sertliği giderilmiş olur.
252