Page 101 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 101

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9       53

             2. ÜNİTE > İnsanlığın İlk Dönemleri  Kazanım: 9.2.6. İlk Çağ’da hukuk sistemlerinin oluşturulmasında etkili olan dinî ve beşerî kaynakları kavrar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi

             Etkinlik İsmi                   HİTİT CEZA KANUNLARI                              30 dk.
             Amacı    Hitit Ceza Kanunları üzerinden Hititlerdeki hukuki yapıyı analiz edebilme.  Bireysel




              Yönerge  Metne göre soruları cevaplayınız.


                                                  Hitit Kanunları başlıca iki büyük seri hâlindedir ve madde-
                                                  lerinin ilk kelimelerine göre “Eğer bir adam” ve “Eğer bağ-
                                                  lar bahçeler” şeklinde düzenlenmiştir. Her iki seri de 100
                                                  maddeden oluşmaktadır. Bu kanun maddelerinde “eğer”
                                                  kelimesi ile başlayan bir suç tasavvur edilmiş ve sonra bu
                                                  suça bir ceza tayin edilmiştir.
                                                  Hitit Kanunları, yazıldıkları dönemin sosyal şartlarına göre
                                                  hazırlanmıştır. Hitit toplumu; soylular, hürler, köleler, nam-
                                                  ralar (savaş esirleri) gibi sosyal sınıflardan oluşuyordu. O
                                                  dönemin anlayışına göre köleler yarım insanlardı. Bu ne-
                                                  denle, onlara verilen cezalar da hür adama verilen cezanın
                                                  yarısı kadar belirlenmişti.
                                                  Hititlerin  Ceza Kanunları, Mezopotamya’daki diğer kavim-
                                                  lerin ceza kanunlarına göre son derece insancıldı. Hammu-
                                                  rabi kanunları “talion” yani “kısas” prensibine dayanmakta
                                                  idi. Hititler, cezaları belirlerken insan varlığını yok etmek
                       Görsel: Adalet sembolü
                                                  ya da şerefini alçaltmak gibi yollara başvurmamıştır. Suç
                                                  işleyeni öldürmeyi değil yok olan veya zarar gören bir şeyi
                                                  tazmin etmek prensibini esas almışlardır.
              Bir suçun tanrılara ve krallara karşı işlenmesi ile çeşitli sosyal sınıflardaki insanlara karşı işlenmesi
              halinde verilen cezalar farklıydı. Bunun yanında, suçlunun sosyal mevkisi de verilen cezanın hafif veya
              ağır olmasında önemli rol oynuyordu. Devleti temsil eden kralın şahsına ya da onun yöneticilerine
              karşı itaatsizlik, isyan veya hizmette kusur suçlarına mutlaka ölüm cezası veriliyordu.
              Hitit Ceza Hukuku’nda kolektif ceza sistemi söz konusudur. “Eğer bir adam, kralın buyruğuna karşı
              gelirse, onun evi harap edilir.” kanun maddesinde geçen “Evi harap edilir” sözleri ile cezanın, suçlunun
              ailesine de uygulandığı anlaşılmaktadır.
              Hitit Kanunları, hırsızlık ve kundakçılığı suç saymıştır. Ancak hırsızlığa hiçbir zaman ölüm cezası
              verilmemiş, bunun yerine hırsızlık yapan kişi, çaldığı malın değeri ne ise onun üç katını ödemek
              zorunda kalmış veya dayak cezası uygulanmıştır.
              Vatandaşlara ait ev, tarla ve benzeri mülklerin kundaklanması suçunu işleyen kimseye ölüm cezası
              verilmezken tapınakların kundaklanması suçuna ölüm cezası verilmiştir.
              Hititlerde üç çeşit mahkeme vardı:
              1. Saray Kapısı: İhtiyarlar heyetinin baktığı davaların görüldüğü mahkemelerdir. Bu mahkeme kapı-
                sında bronzdan bir mızrak ve adaletin sembolü olan tahtadan terazi asılı idi.
              2. Yüksek Mahkeme: Asillerin ve yüksek memurların davalarına bakan mahkemedir.
              3. Kralın Mahkemesi: Hüküm verilmeyen davalara bakılır, ölüm mahkumları affedilir veya ölüm
                cezaları verilirdi.
                                                 Ekrem Memiş, Eskiçağ Türkiye Tarihi, s. 234-249 (Düzenlenmiştir.)





                                                                                                    99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106