Page 39 - Tarih 9 | Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 39

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             TARİH 9       19

             1. ÜNİTE> Tarih ve Zaman    Kazanım 9.1.3: Zamanı anlama ve anlamlandırmaya yönelik farklı yaklaşımları analiz eder.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
             Etkinlik İsmi                       YAŞAM VE ZAMAN                                 20 dk
             Amacı     Yerleşik ve göçebe toplumlarda zamanın belirlenmesini etkileyen faktörleri değerlendirebilme  Bireysel



            Yönerge  1  Aşağıdaki metinleri ve görselleri birlikte değerlendirerek soruları cevaplayınız.


                                                MISIR’DA ZAMAN
                                                              Mısır köylüleri ve devleti için hayatta kal-
                                                              mak Nil’ e ve onun yıllık taşkınlarına bağlıy-
                                                              dı.  Nil taşkınının büyük ölçüde aksaması ve
                                                              bunun birkaç yıl arka arkaya tekrarlanması
                                                              felaket demekti.  Yaygın bir  açlık  tehlikesi
                                                              ve  hayvanların ölümü bir sonraki ürün için
                                                              gereken tohumlukları yeme zorunluluğu or-
                                                              taya çıkarırdı. Elit tabakanın yiyeceklere el
                                                              koymayı sürdürmek amacıyla yaptığı baskı,
                                                              kaçınılmaz olarak toplumsal huzursuzluğa
                                                              ve siyasi krize yol açardı.  Devlet  uzun sü-
                                                              ren bir krizle baş edecek kadar güçlü değildi.
                                                              Mısır’da normal bir taşkın, havuzlarda yak-
                                                              laşık 122 cm su biriktirir ve kasım ayına
                                                              kadar sular burada durmaya devam ederdi.
                                                              Tarımı  geliştirmek  için  yapılması  gereken
                                                              taşan suların doğal kanallarla havuzlara ge-
                                                              lip birikmesini sağlamak,  havuzlardaki biri-
               Görsel 1: Mısır  takviminin günümüze uyarlanışı  ken fazla suyu da kovalarla tarlalara dökerek
                                                             suların taşmasını önlemekti.
               İlk devirlerinden beri, vergiyi hasattan önce Nil taşkınının düzeyine göre koyan firavunun me-
               murları,  hasadın ne kadar olacağını belirleyen Nil taşmalarının yüksekliğini her yıl ölçüp kaydet-
               tiler. Elli altmış yıllık bir zaman dilimi içinde bu kayıtlar karşılaştırılarak, iki taşkın arasındaki sü-
               renin ortalamasının en yakın olarak 365 gün tuttuğunu buldular. Bu temele dayanarak çiftçilerin
               tarım işlerine ne zaman başlayacaklarını gösteren resmi bir takvim düzenlediler. Böylece bizim
               takvimimizin en yakın atası olan güneş takvimini bulan Mısırlılar, takvimi sadece üç mevsime
               böldü: Akhet (taşkın), Peret (büyüme) ve Şemu (kuraklık) (Görsel 1).
                                                  V. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu, s.136, Kırmızı Yayınları (Düzenlenmiştir.)




                                               TÜRKLERDE ZAMAN
               Erken tarihlerde, göçebe bir hayat sürdüren Türkler için de şüphesiz hava şartlarının değişken-
               liklerini belirlemek, bir başka ifade ile zamanı belirlemek son derecede önem taşımıştır. Onlar,
               göçebe oldukları dönemde bir yerden diğerine gitmek için hava şartlarını bilmek zorundaydı.
               Mevsimler hakkında bilgi sahibi olmaları onlara hava şartlarını tahmin etmelerinde kolaylık sağ-
               ladı. Yerleşik toplum yapısı kazanarak bir tarım toplumu hâline geldiklerinde de tarımsal üretimi
               artırma isteği onların hava şartlarını bilme zorunluluğunu devam ettirdi. Bu nedenle Türkler hava
               şartlarının değişimiyle yakından ilgilendi.





                                                                                                    37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44