Page 378 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 378

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        192

             8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.2. Metnin türünün ortaya çıkışı ve tarihsel dönemle ilişkisini belirler.
            Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                  MEKTUBUN DÖNEMLE İLİŞKİSİ                            20 dk.
             Amacı      Mektubun tarihî gelişimini ve dönemle ilişkisini anlayabilmek.           Bireysel


              Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).



                                                                                          11 Şubat 1861

              Efendim, Benim Canımdan Aziz Olan Valideciğim,


              Geçenki aldığım mektubunuzda bir yıldan beri hasta olduğunuzu bildirmiş idiniz. Lâkin bundan
              anladığıma göre, canınızla uğraşır mertebeye gelmişsiniz. Öyle ise efendim, niçin bu zamana kadar
              bildirmediniz? Eğer bildirmiş olsaydınız tahsilin arkasını alıp şimdiye dek Âsitane’ye (İstanbul) gelir-
              dim; çünkü bundan mukaddem (önce) daha kolaylıklar varidi. Her ne ise şu günlerde işimi bitirmek
              üzereyimdir.


              Eğer hastalığınız pek ağırlaşıyor ise tez bana yazın. Tâ ki avdet etmenin (dönme) çaresine bakayım;
              amma gene siz ihmal buyurmayıp şu hastalıktan kurtulmaya bakın. Vücud sağ olmadıktan sonra,
              malı ve mülkü ne yapmalıdır? Sakınıp bu hususta parayı esirgemeyesiniz. Birkaç tabibe baktırın, eğer
              borç bile edilirse edasına (ödeme) Allah kerimdir (yardımcı). Hemen siz var olun!

              Efendim, şimdi icabediyor ki, şu ana kadar gönlümde sakladığım sırları size söyleyeyim. Tâ ki sana,
              ne bana dâğ-ı derun (iç yarası) olsun. Çünkü ben-i âdem (insanlar) bittabi (yaratılıştan) hırslı olduğu
              aşikardır; amma bu hırs birkaç türlüdür; benim hırsım şimdiki akıl ve idrâkimce biraz geçinecek ile
              biraz hünerden ibarettir. Elhamdülillâhi tealâ (Allah’a şükür olsun) şu genç yaşımda bunlardan bir
              miktar hissedar oldum; lâkin hakikatte hep senin sayendedir; zira beni okutturup yazdırdın. Senin
              hakkını bin yıl yaşasam ödeyemem. Senden başka kimse yoktur.

              İşte efendim, maazallah (Allah korusun) size bir hal olacak olsa senden başkasına valide (ana) de-
              meğe ağzım varamaz. Ve diyemem alimallah (Allah bilir). Ve seni ben ölünceye kadar unutamam.

              Felek müsaade ederse merhum pederimin kemiklerini İstanbul’a getireceğimdir; inşallahütealâ (Al-
              lah dilerse) mahsul (özel) bir türbe yaptıracağımdır; cümlenizin bir mekân (yer) da olmanızı arzu
              ediyorum. Senin indinde (sencileyin) en ednâ (dengesiz) olan şeyini ziyan etmem ve haneni söndür-
              mem; ve rahmet vesile olur âsâra (yapıtları) sayederim (çalışırım).


              Din ve devlet, vatan ve milletim yoluna kendimi feda etmek isterim.

              Aman canımdan aziz olan valideciğim! Gençlik ve cahillik münasebetiyle size her ne kabahat ettim
              ise cümlesini affeyle ve hakkını helâl eyle!


                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                                                          Bayer, S. (2007).
                                                Tanzimat Edebiyatının Din Anlayışında Siyasi Örneği (Yüksek Lisans Tezi).
                                                               Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.









                                                                                                   377
   373   374   375   376   377   378   379   380   381   382   383