Page 382 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 382
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 194
8.ÜNİTE > Mektup/E-posta Kazanım A.4.3. Metin ile metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasında ilişki kurar.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi KİME YAZMIŞ? 20 dk.
Amacı Örnek metinler üzerinden mektup türünün amacını, içeriğini ve hedef kitlesini belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
Okurum Efendim,
Fransızca bir dergide, La Table Ronde’nin (La Tablö Rond) şubat sayısında Mallarmé’nin (Mallarmi)
birkaç mektubu çıktı. Bunların birinde şair, dostu Eugène Lefébre’nin (Eguen Löföbr) ruhunu “kıpır-
danmaz göllerin kara sevdalı leyleği”ne benzetiyor. Ahmet Haşim görseydi kim bilir ne hoşlanırdı?
Ben de okuyunca onun şiirini hatırladım...
(...)
Ahmet Haşim, ‘Göl Saatleri’ şairi Ahmet Haşim... Haşim’e gelmeden önce size diyeceklerim var,
sizi pek ilgilendirmese de ne yapalım? aklıma geldi bir yol, söyleyeceğim. Bayıldım Mallarmé’nin
o sözüne! “Kıpırdanmaz göllerin kara sevdalı leyleği...” Eugène Lefébure’ni nereden bileyim? Onun
için ruhu öyle bir leyleğe benzer miydi, benzemez miydi, orasını kestiremem. Ama bir düşünelim
hangimizin ruhu? Ben “ruh” demeyi pek sevmem, anlamıyorum ruhun ne demek olduğunu, benim
ruhum yoktur demek daha işime gelir. Hangimizin içi, benliği “kıpırdanmaz göllerin kara sevdalı
leyleği”ni andırmaz? Neymiş o kıpırdanmaz göllerin kara sevdalı leyleği? Onu da pek bilemem, size
anlatamam, ancak ne olduğunu iyice duyuyorum içimde. (...)
(Alınmıştır.)
Ataç, N. (1989). Okuruma Mektuplar. İstanbul: Can.
1. Metinde Mallarme, arkadaşının ruhunu “kıpırdanmaz göllerin kara sevdalı leyleği”ne benzetmek-
tedir. Metinden hareketle “kıpırdanmaz göllerin kara sevdalı leyleği” ifadesinin sizde çağrıştırdığı
anlam ve ruh hâlini açıklayınız.
381