Page 386 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 386

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        196

              8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.4. Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                         METNİ ANLAMA                                  25 dk.
             Amacı      Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirleyip bu düşünceleri kendi ifadeleriyle yeniden düzenle-  Bireysel
                        yebilmek.


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).



                                                                           Kabul, 12.9.1938 Emine Esendal’a

              Kızım, Canım,

              Ben eyi bilmiyorum ama öyle sezinliyorum ki sen iki meslekte başarı gösterebilirsin. Bunun biri
              Ahmet gibi hekimlik, öteki de edebiyat. Sanıyorum ki ikincisinde daha çok başarı gösterirsin. Bir
              kadına da eyi bir yazıcı olmak yakışır. Orijinal piyesler, komediler, sinema romanları yazmak, hikâ-
              yeler, çocuklara kitaplar yazmak hoş bir şeydir. Bu da biraz okumak, usanmamak ve biraz da yaş
              yaşamakla olur. Kendine yazıcılıkta bir tip bulmalı. Bunun kadınlara faydası, bütün ömür boyunca
              vardır. Hiçbir işi kendisine mal etmemiş bir adam derin bir boşluk ve sonsuz üzüntüler içinde kalır.
              Hiçbir şeyle de kendini avutamaz. Gençlik, güzellik, sevgi bunlar geçer. Bunlar geçtikten sonra da
              insan gene yaşar. Böyle günde yazılar, adamı yaşatır, sevindirir. Yapacak bir işi olan adam çok yaşar,
              kolay hasta olmaz.


              Yaşamanın sonu nasıl geleceğini kimse bilmez. Ben kendimi burada elçi olmuş görünce şaşırıp ka-
              lıyorum. Nereden nereye! Şimdi gidip babama söylesem: “Ben elçi oldum!” desem, inanmaz. O bize
              bir çiftlik bırakmayı düşünüyordu. Onunla geçinecektik. Huuu Afganistan nere çiftlik nere! Düşün:
              Dün gece Fransa Elçiliğinde akşam yemeğinde idim. Kır saçlı, kır bıyıklı bir adam! Fraklı. Elçilerin
              ihtiyarı, eskisi olmak dolayısı ile en yüksek yerde oturuyorum. Bu son yılda saçlarım da epeyce dö-
              küldü. Başım çıplak değilse de eh! Çıplaksı. Babam beni görse tanır mı? Anneni sokak kılığında görse
              tanır mı ? Babam değil, annem bile görse tanımaz! İş nerede idi nereye geldi. Yarın da kim bilir neler
              olacak. Bugün yapılan hesap ne kadar geride kalacak. Geleceği kimse bilip kestiremez ama gene de
              hesaplar yapılır. Ben çocuklukta kendi kendime düşünür, bir gün yalnız kalmaktan, geçinmekten
              korkardım. Belki herkes böyledir. Nakadar boş korkular, nakadar çocukluk! Yaşayış ve ölüm kor-
              kacak şeyler değildir. İnsan yaşar gider, haberi olmaz. Yalnız bu yeryüzünde bir eser bırakmadan
              geçip gitmiş olmak bana hoş gelmez. Ben, bugüne kadar istediğim gibi, büyük bir şey yapamadım.
              Yazdıklarım da çok azdı. Çalışıyorum. Belki eyi bir şey yazarım. İsterim ki sen daha eyisini yazasın.

                                                                                                                                                      (Alınmıştır.)
                                                                                 Esendal, M. Ş. (2001). Kızıma Mektuplar. Ankara: Bilgi.



             1.  Memduh Şevket Esendal, kızı Emine Esendal’a yazdığı mektupta bazı tavsiyelerde bulunmuştur.
                Sizce yazarın bu tavsiyelerle vermek istediği ana düşünce (mesaj) nedir?
















                                                                                                   385
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391