Page 388 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 388
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 197
8.ÜNİTE > Mektup/E-posta Kazanım A.4.4. Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi MEKTUPTA ANA DÜŞÜNCE 20 dk.
Amacı Bir metinde yardımcı düşüncelerin ana düşünceye katkısını fark edebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).
Necati Kardeş,
Mektubunu, piyesini aldım. Hem seni özlediğim için, hem de piyesin bam teline dokunduğu için
heyecanlandım. Piyesi şimdi bitirdim; şu sırada Bedri okuyor. Benim beklediğim bir yola girmiş
olduğun için belki fazla titizlik göstereceğim; ama sen yine bildiğini yap. Sana piyesin değerli taraf-
larından, dilinin tadından filan bahsetmeyi lüzumsuz buluyorum. Bunları piyesin oynadıktan sonra
söyleriz.
Bence aza kanaat etmediğin için, üç ayrı konuyu bir araya getirdiğin için piyes derinleşecek yerde
dağılmış. Kısırlık dramı başlar başlamaz bitiyor. Dış olaylar piyesi sarıyor. Yalnız kısırlık dramında
kalsan daha iyi ederdin. Ancak o zaman bizi az çok bilinenden öteye götürebilir, ilk perdelerde oldu-
ğu gibi meselenin köklerine giderdin. Korkarım bu haliyle piyes, seyircinin merakını sonuna kadar
devam ettirmeyecek. Merak düşünce de ne oluyor biliyorsun, en güzel şeyler güme gidiyor, ne yapsan
piyes ayakta duramıyor.
(...)
Annene, babana, kardeşlerine selam ve sevgiler.
Hasretle gözlerinden öperim.
S. Eyüboğlu
(Alınmıştır.)
Çetişli, İ., Balcı, Y. ve Kolaç, E. (2012). Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri. Eskişehir: AÜ.
1. Yazarı, metnin ana düşüncesini ifade etmede eleştirecek olsanız bu eleştirinin içeriğine neler yazar-
dınız? Niçin?
2. Metinde yer alan “Bir piyese üç ayrı konuyu sığdırmak, o piyese zarar verir.” düşüncesini destekleyici
olarak hangi görüşleri bu metne eklemek isterdiniz? Bu görüşlerinizin eklenmesinin metnin yapısı-
na ve yazılış amacına katkısı ne olurdu? Yazınız.
387
Hazırlayan: Hacı Mehmet KARAKOÇ