Page 388 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 388

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        197

              8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.4. Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Yaratıcı Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                    MEKTUPTA ANA DÜŞÜNCE                               20 dk.
             Amacı      Bir metinde yardımcı düşüncelerin ana düşünceye katkısını fark edebilmek.  Bireysel


              Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).



              Necati Kardeş,

              Mektubunu, piyesini aldım. Hem seni özlediğim için, hem de piyesin bam teline dokunduğu için
              heyecanlandım. Piyesi şimdi bitirdim; şu sırada Bedri okuyor. Benim beklediğim bir yola girmiş
              olduğun için belki fazla titizlik göstereceğim; ama sen yine bildiğini yap. Sana piyesin değerli taraf-
              larından, dilinin tadından filan bahsetmeyi lüzumsuz buluyorum. Bunları piyesin oynadıktan sonra
              söyleriz.

              Bence aza kanaat etmediğin için, üç ayrı konuyu bir araya getirdiğin için piyes derinleşecek yerde
              dağılmış. Kısırlık dramı başlar başlamaz bitiyor. Dış olaylar piyesi sarıyor. Yalnız kısırlık dramında
              kalsan daha iyi ederdin. Ancak o zaman bizi az çok bilinenden öteye götürebilir, ilk perdelerde oldu-
              ğu gibi meselenin köklerine giderdin. Korkarım bu haliyle piyes, seyircinin merakını sonuna kadar
              devam ettirmeyecek. Merak düşünce de ne oluyor biliyorsun, en güzel şeyler güme gidiyor, ne yapsan
              piyes ayakta duramıyor.
              (...)

              Annene, babana, kardeşlerine selam ve sevgiler.
              Hasretle gözlerinden öperim.

                                                                                              S. Eyüboğlu

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                        Çetişli, İ., Balcı, Y. ve Kolaç, E. (2012). Cumhuriyet Dönemi Türk Nesri. Eskişehir: AÜ.


             1.  Yazarı,  metnin ana düşüncesini ifade etmede eleştirecek olsanız bu eleştirinin içeriğine neler yazar-
                dınız? Niçin?











             2.  Metinde yer alan “Bir piyese üç ayrı konuyu sığdırmak, o piyese zarar verir.” düşüncesini destekleyici
                olarak hangi görüşleri bu metne eklemek isterdiniz? Bu görüşlerinizin eklenmesinin metnin yapısı-
                na ve yazılış amacına katkısı ne olurdu? Yazınız.













                                                                                                   387
            Hazırlayan: Hacı Mehmet KARAKOÇ
   383   384   385   386   387   388   389   390   391   392   393