Page 390 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 390

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        199

              8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.5. Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                       MEKTUPTA ANLATIM                                20 dk.
             Amacı      Metni anlatım biçimleri açısından çözümleyebilmek.                       Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).



              (…) Her değerlendirme göreceli. Bu iyi. Neye göre iyi? Bu kötü. Neye göre? Şu yararlı! Öteki zararlı.
              Neye göre? Ölçene göre, ölçenin ölçütüne göre... Başka ölçenlerle başka ölçütlerle bir kıyaslamaya
              dayanarak değil de, uluorta değerlendirme yapanların yargılarına pek güvenmemeli. Yeniden tartıp
              ölçmeli. (…)


              (…) Lisedeki edebiyat öğretmenimiz rahmetli İsmail Habib Sevük, otuzlu yılların başında Cumhuri-
              yet’te, Tuna’dan Batı’ya adlı bir edebi gezi dizisi yayınlamıştı. İlk defa Avrupa’ya çıkmanın tüm dikkati
              ve bazen de zorlamalı buluşları ile Berlin hakkında yazdığı yazıyı hiç unutamam. Bir bulvar kaldırım
              kahvesinde küçük bir serçenin masasına gelip konması karşısında şu ilginç ve acele teşhisi konduru-
              vermişti: Berlin, sanayileşmenin ve yoğun şehirciliğin etkisi ile artık serçeleri bile şaşırtıyor. Yeşillik-
              ler, koruluklar azaldığı için serçecikler insancıl olmuşlar, mecburen masalara konuyorlar, mealinde
              bir şeyler yazmıştı. Bu yazıdan yirmi yıl sonra Berlin’e ilk geldiğimde sevgili hocamın teşhisindeki
              abartıyı saptamıştım. Her şeye karşın Berlin’in koruları, parkları, şehrin ciğeri olarak üzerine titre-
              nen tüm yeşillikleri hiç de azalmış değildi. 1910’ları yaşayanlar böyle diyorlardı. Olsa olsa, serçeler
              daha insancıllaşmış olabilirlerdi, o kadar... Buluş güzeldi, etkili idi de doğru değildi. (…)

                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                                                            24 Ocak 1982
                                                      Taner, H. (1993). Düz Yazıları-2, Berlin Mektupları. Ankara: Bilgi.



             1. Metinde yazarın farklı anlatım biçimlerini bir arada kullanmasının metne katkıları neler olmuştur?
                Düşüncelerinizi yazınız.

















             2. Metnin özellikle birinci paragrafında kullanılan tartışmacı anlatım tekniğini yazarın görüşleri ile
                tutarlı buldunuz mu? Değerlendiriniz.















                                                                                                   389
   385   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395