Page 414 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 414

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        211

              8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.9. Metinde ortaya konulan bilgi ve yorumları ayırt eder.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi   Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                     METNİ YORUMLUYORUM                                20 dk.
             Amacı      Metni farklı bakış açıları ile yorumlayabilmek.                          Bireysel


              Yönerge Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).


              Benim hesabıma göre günün tarihi 30 Aralık 1984, yani yeni bir yıla girdiğim falan yok ama başkaları
              girdiğine göre yeni bir yıl var, yeni bir şeyler yazmak gerekiyor. Umut bezirgânlığı yapmadan umut
              vermek, derinden sevinme yetisini yitirmeme karşın sevinmek geliyor içimden ama önce bir döküm
              yapmalıyım; geçtiğimiz yıllarda meslektaşlarım ve ben nerelerde tökezlemişiz…


              Konuya yazım savurganlığı ile girebiliriz. Geçen yılın dergilerini karıştırırsanız göreceksiniz kuşku-
              suz: ne çok tırnak, tire, bar, parantez, ünlem, köşeli parantez vb. kullanmışız yazılarımızda. Demek ya
              anlattığımızı okura yeterince iletemediğimizi düşünerek anlamı pekiştirecek sözcüklerin altını çiz-
              meyi seçmişiz ya da okurun altını çizdiğimiz sözcüklerden ve kavramlardan başka bir anlam çıkar-
              masını sanki göz kırparak rica etmişiz. Önceleri, tırnak işareti, metne aykırı ya da yadırgı düşen bazı
              yabancı ama vazgeçilmez sözcükleri bu özellikleriyle vurgulamak, yazıda dil bütünlüğünü korumak
              adına kullanılıyordu: “Hayalperest”, “egzotik” gibi.  O dönem tırnaklarının, Türkçenin anlaşılmasına
              büyük katkıda bulunduğuna inanıyorum; en azından Türkçe düşünmeye alıştırılmış, zorlamış bizi o
              tırnaklar.

              Sonraki dönemin tırnaklarıysa yeni bir işlev yüklenmeye başlıyor. Yazarlar, egemen ideolojinin bir
              parçası saydıkları her şeyi -bakıyoruz- tırnak içine alıyorlar. “erkek adam” gibi “boyalı basın” gibi,
              “geçiş dönemi” gibi böylelikle tırnak, yazarın dünyaya bakışının, siyasal seçmesinin bir göstergesi
              haline geliyor.

                                                                                             (Alınmıştır.)
                                                 Uyar, T. (2003). Gündökümü Bir Uyumsuzun Notları Cilt 2. İstanbul: YKY.
               Kelime Dağarcığı
               bezirgân: Tacir, tüccar. yadırgı: Yabancı.


             1. Yazar, noktalama işaretlerinin okuru yönlendirmede etkili olduğuna vurgu yapan bir metin oluştur-
                 muştur. Sizce bir metni oluştururken okuru yönlendirmek için yukarıda anlatılanların dışında başka
                 ne gibi yöntemlere başvurulabilir?


























                                                                                                   413
   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419