Page 62 - Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi | 5.Ünite
P. 62
üzerine sekiz kitap yayımladı.
Ekim 1994’te Amerika’da Little Rock şehrinde Arkansas Üniversitesinde kendisine profesörlük görevi
verildi. Nöroşirurji Kliniği Şefi Profesör Ossama Al-Mefty’le ABD’de ilk Mikronöroşirurji Merkezini kurdu.
Profesör Yaşargil ismi altında Oxford-İngiltere, Little Rock-ABD ve Beijing-Çin’de mikrocerrahi laboratu-
varları kuruldu. Amerika Nöroşirurji Cemiyetinde ve Türk Nöroşirurji Cemiyetinde “Yıllık Yaşargil” dersleri
verilmektedir. Zürich İsviçre Tıp Fakültesinde Kasım 2014 yılında “Yıllık Yaşargil” konferansları başlatıla-
rak Yaşargil’in Zürich Üniversitesindeki çalışmaları onurlandırılmıştır. Kendisine Yüzyılın Beyin Cerrahı ve
Dünya Tıp tarihine geçen 50 hekimden biri unvanı verilmiştir.
5.7.7. Türkiye’deki Bilimsel ve Teknolojik Gelişmeler
Türkiye 2000’li yıllarda ASELSAN, ROKETSAN, TUSAŞ, OTOKAR ve TÜBİTAK gibi devlet kurum-
ları ve özel sermayeli savunma kuruluşları ile birbirinden önemli askerî projeleri hayata geçirmiştir. Bu
kurumların projeleri bir yandan Türkiye’nin başarabileceklerini ortaya koyarken diğer yandan Türkiye
Cumhuriyeti’nin teknolojik dışa bağımlılığının azaltılmasını amaçlamıştır.
ALTAY
Ülkemizde geliştirilmekte olan yeni nesil bir ana muhare-
be tankıdır (Görsel 5.53). Adını Kurtuluş Savaşı sırasında İz-
mir’e giren ilk süvari birliklerinin komutanı Fahrettin Altay’ dan
alan bu tankın geliştirilmesi çalışmalarına 30 Mart 2007’de
Millî Tank Üretim Projesi çerçevesinde başlanmıştır. Altay’ın
iki prototipi 15 Kasım 2012’de Türk ve dünya kamuoyuna su- Görsel 5.53: Altay tankı
nulmuştur. Bu tankın atış ve komuta kontrol sistemleri ASEL-
SAN’da, zırh üretimi ve kaplaması ROKETSAN’da ve ana silah üretimi MKE’de yapılmış, sayı-
ları yüzü bulan diğer alt firmalar da ALTAY’ın üretimine katkı sağlamıştır. Projenin sonunda tüm
tasarım ve fikrî mülkiyet haklarına Türkiye Cumhuriyeti’nin sahip olacağı ALTAY, Türkiye’nin yurt
dışına teknolojik bağımlılığını azaltacak olması açısından da önemli bir semboldür.
HÜRKUŞ
Gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyetine sahip
HÜRKUŞ eğitim uçağı ile intibak, aletli uçuş, seyrüsefer,
gece ve kol uçuşu eğitimleri yapılabilecektir. HÜRKUŞ-A
29 Ağustos 2013 tarihinde "ilk uçuşunu" başarıyla ger-
çekleştirmiştir. Proje kapsamında üretilen 2 numaralı
Görsel 5.54: Hürkuş prototip uçağın uçuş testleri ise 10 Eylül 2014 tarihinde
başlamıştır.
HÜRKUŞ, Avrupa Sivil Havacılık Otoritesi'nden Tip Sertifikası alan ilk Türk uçağı olmuştur
(Görsel 5.54).
278