Page 10 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 10
Çoktan Seçmeli
3) “Devlet, toplumun haklarını mı, yoksa bireyin hakkını 4) Bir hakikat gerçekte var olmalıdır. İnsan, bu
mı koruyacaktır?, Devlet için fertlerin feda edilmesi doğru hakikate erişebilmek için gayret göstermelidir. Çünkü
mudur?, Devletin toplumsal ilişkileri düzenleme amacı ne hakikat olmasaydı ve insan bu hakikate erişebilme
olmalıdır?...” Bu sorulara ilişkin Batılı filozoflar kadar, İslam imkânından yoksun olsaydı ruhunu kaybederdi. Çünkü
bilginlerinin eserleri ve devlet içindeki etkinlikleri de, insan ruhunun dayanağı olabilecek bir hakikat olmak
güçlü ve adil yönetimlerin oluşmasına kaynaklık etmiştir. zorundadır. Aksi takdirde sürekli şüphecilik, ruhu güçsüz
Yusuf Has Hacip “Kutadgu Bilig”, Farabi “El Medinetü’l bırakıp yokluğa sürükler. Şüphecilik, aranılan hakikat
Fazıla”, Gâzâlî “Nasihat-ül Mülük”, Maverdi “El Ahkâmmü’s yolunda kişiye bir fayda getirmez. Çünkü kendisinden
Sultaniye”, İbni Haldun “Mukaddime” gibi eserlerle adil asla şüphe edilemeyecek şeyler vardır. Bunlar mantık
devletin temel prensiplerini ortaya koymuşlar ve Batı ilkeleri, matematik ve kendi bilincimizin var olduğuna dair
filozoflarına ilham kaynağı olmuşlardır. inancımızdır. Tanrı, tam mahiyetiyle bilinmese bile kısmen
bilinebilecek gerçek bir varlıktır. Hem kavramsal hem de
ontolojik olarak gerçek olan bir varlıktır. Tanrı varlığını
Bu parçada anlatılmak istenen temel düşünce başka bir şeye borçlu değildir. Var olan her şey ondan pay
aşağıdakilerden hangisidir? alsa da, o var olanların toplamından başka bir şeydir. Tüm
varlıkların, var olma kaynağıdır. Bu nedenle var olan her
A) İslam filozofları siyaset felsefesinin kurucularıdır. şey varlığını Tanrıya borçludur.
B) İslam coğrafyasında, batı kökenli siyasetin etkisi
fazladır. Parçaya göre aşağıdaki çıkarımlardan hangisi
yapılamaz?
C) İslam dünyasında siyaset felsefesi, batıdan daha
çok gelişmiştir. A) Hakikati arama isteği, insanın içsel itici gücüdür.
D) Türk-İslam bilginleri değerli eserleri ile batının B) Şüphe, mutlak olmadığı sürece, insanı hakikate
düşünürlerini etkilemiştir. ulaştırmada yol göstericidir.
E) Batıda siyaset felsefesi, kendi toplumsal C) Varlığın gerçekliği kişiden kişiye göre değişir.
değişimlerine göre şekillenmiştir.
D) Tanrı, duyular üstü bir varlık olduğundan, tam
olarak kavranılamaz.
E) Tüm varlıkların kaynağı Tanrıdır.
ORTAÖĞRETİM 10 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ