Page 10 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 10

Çoktan Seçmeli







        3)   “Devlet, toplumun haklarını mı, yoksa bireyin hakkını   4)  Bir hakikat gerçekte var olmalıdır. İnsan, bu
        mı koruyacaktır?, Devlet için fertlerin feda edilmesi doğru   hakikate erişebilmek için gayret göstermelidir. Çünkü
        mudur?, Devletin toplumsal ilişkileri düzenleme amacı ne   hakikat  olmasaydı  ve  insan  bu  hakikate  erişebilme
        olmalıdır?...” Bu sorulara ilişkin Batılı filozoflar kadar, İslam   imkânından yoksun olsaydı ruhunu kaybederdi. Çünkü
        bilginlerinin  eserleri  ve  devlet  içindeki  etkinlikleri  de,   insan ruhunun dayanağı olabilecek bir hakikat olmak
        güçlü ve adil yönetimlerin oluşmasına kaynaklık etmiştir.   zorundadır. Aksi takdirde sürekli şüphecilik, ruhu güçsüz
        Yusuf Has Hacip “Kutadgu Bilig”, Farabi “El Medinetü’l   bırakıp yokluğa sürükler. Şüphecilik, aranılan hakikat
        Fazıla”, Gâzâlî “Nasihat-ül Mülük”, Maverdi “El Ahkâmmü’s   yolunda  kişiye  bir  fayda  getirmez.  Çünkü  kendisinden
        Sultaniye”, İbni Haldun “Mukaddime” gibi eserlerle adil   asla  şüphe  edilemeyecek  şeyler  vardır.  Bunlar  mantık
        devletin temel prensiplerini ortaya koymuşlar ve Batı   ilkeleri, matematik ve kendi bilincimizin var olduğuna dair
        filozoflarına ilham kaynağı olmuşlardır.               inancımızdır. Tanrı, tam mahiyetiyle bilinmese bile kısmen
                                                               bilinebilecek gerçek bir varlıktır. Hem kavramsal hem de
                                                               ontolojik olarak gerçek olan bir varlıktır. Tanrı varlığını
             Bu parçada anlatılmak istenen  temel düşünce      başka bir şeye borçlu değildir. Var olan her şey ondan pay

        aşağıdakilerden hangisidir?                            alsa da, o var olanların toplamından başka bir şeydir. Tüm
                                                               varlıkların, var olma kaynağıdır. Bu nedenle var olan her

            A) İslam filozofları siyaset felsefesinin kurucularıdır.   şey varlığını Tanrıya borçludur.

            B) İslam coğrafyasında, batı kökenli siyasetin etkisi
              fazladır.                                              Parçaya göre aşağıdaki çıkarımlardan hangisi
                                                               yapılamaz?
            C) İslam dünyasında siyaset felsefesi, batıdan daha
              çok gelişmiştir.                                     A) Hakikati arama isteği, insanın içsel itici gücüdür.


            D) Türk-İslam bilginleri değerli eserleri ile batının   B) Şüphe, mutlak olmadığı sürece, insanı hakikate
              düşünürlerini etkilemiştir.                            ulaştırmada yol göstericidir.

            E) Batıda siyaset felsefesi, kendi toplumsal           C) Varlığın gerçekliği kişiden kişiye göre değişir.
              değişimlerine göre şekillenmiştir.
                                                                   D) Tanrı, duyular üstü bir varlık olduğundan, tam
                                                                     olarak kavranılamaz.


                                                                   E) Tüm varlıkların kaynağı Tanrıdır.


























                                            ORTAÖĞRETİM     10 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15