Page 7 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 7

Eşleştirme


        Aşağıdaki kelime/kelime gruplarını verilen açıklamalar ile eşleştirip, kelime/kelime gruplarını
        temsil eden harfleri, kutucuğun yanındaki yuvarlağın içine yazınız.


               Abbasi halifelerinin talimatları doğrultusunda 9-12. yüzyıl arasında
           1   Süryani, Arap, Farisi ve Hint çevirmenler sayesinde birçok felsefi       Yaratıcının varlığını   A
               eser Arapçaya çevrilmiştir. Harun Reşit döneminde fethedilen
               yerlerden getirilen eserler, Bağdat’ta kurulan bu kütüphanede            kanıtlama problemi
               toplanmıştır.



               MS 2-MS 15. yüzyılda yapılan çeviriler, kültürlerin birbirlerini daha
          2    yakından tanımalarına neden olmuştur. Antik Yunan medeniyeti             İrade özgürlüğü      B
               dışında da bilim ve felsefe merkezlerinin kurulmasını sağlamıştır.
                                                                                        problemi
               Bu sayede İslam düşünürleri Yunan felsefesi ile tanışmıştır.


               “İnanayım diye biliyorum.” yargısıyla, inanç ve aklın aralarında

          3    ahenk (uyum) olmasına rağmen birbirinden farklı iki alan olduğunu        Toplumsal yaşama     C
               belirtir. Ona göre inanç teoloji, akıl da felsefe alanına aittir. Akılla
                                                                                        yönelik problemler
               inanç alanına ait bazı bilgilerin bilineceğini vurgular.




           4    Yaratıcının var olduğuna dair akla uygun deliller sunulmasıdır.         Beyt'ül Hikme        Ç




               MS 2-MS 15. yy felsefesinde Tanrı tarafından verildiği düşünülen her
          5    türlü dinî bilginin onaylanmasında inanç, bilindiği iddia edilen şeyin   Aquinalı Thomas      D
               mantıksal temellendirmeyle ispat edilmesinde ise akıl ön plandadır.
               Bu açıdan inanç, din alanında; akıl ise felsefe alanında konumlandırılır.


               Ona göre toplum, insanların birbirine ihtiyaç duymalarından
          6    doğar. Devleti yönetenler, toplumun faydası için hareket etmelidir.                            E
               Devletler doğar, gelişir ve ölür yani yıkılır. Her yıkılan devletin       İnanç-akıl ilişkisi
               yerine bir başka devletin kurulduğunu belirtir.


               İnsanın seçme ve eylemde bulunma yetisi üzerine şekillenir. Dönem
           7   itibarıyla kader ve irade kavramları da bu problemle beraber ele         İmam Gazâlî          F
               alınır.



               Ona göre hakikatin bilinmesi için önce inanmak, sonra onu akılla
          8    kavramak gereklidir. İnsan mutlu olmak istiyorsa Tanrı’ya inanmalı       Çeviri faaliyetleri  G
               ve onun emirlerini akılla anlamalıdır.


               İslam felsefesinde ele alınan bir problemdir. Buna göre toplumun
          9    yaşayışı üzerine oluşan devletle ilgili görüşler önemlidir. Fârâbi ve İbn    İbn Haldun       H
               Haldun İslam felsefesinde bu konuyla ilgili tartışmalarda öne çıkar.


               İnanca dayalı bilginin kesinliğini insanın sezgisel olarak kalbi
          10   ile bilebileceğini belirtir. İnsanın manevi yönden bu bilgileri          Augustinus           I
               algılayabileceğini ileri sürer.


                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     7 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12