Page 4 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 4

Hatırlıyor muyum?







                 İslam felsefesinde toplumsal yaşama dair sorunlar daha çok devlet yönetimi   Hatırlıyorum
                 temelinde ele alınmıştır. Bu konuda Fârâbî, insanların mutlu ve erdemli       2 Puan

           6     yaşamlarının erdemi temele alan ideal bir devlet anlayışı içerisinde mümkün   Kısmen Hatırlıyorum
                 olacağını savunur. İbn Haldun  Mukaddime eserinde toplumsal yapının insanların
                                                                                               1 Puan
                 birbirine duyduğu ihtiyaç ve güvenlik sebebi ile ortaya çıktığını savunur. O, devleti   Hatırlamıyorum
                 canlı bir organizmaya benzetir, «her devlet doğar, büyür, gelişir ve ölür» der.   0 Puan









                 Hristiyan felsefesi düşünürleri için inanç-akıl ilişkisi daha çok inanç merkezinde
                 yorumlanmıştır. Patristik Dönem’de Tertullian, “Akıl almaz (saçma) olduğu
                 için inanıyorum.” diyerek aklın bir sınırı  olduğunu ve bazı şeylerin akılla   Hatırlıyorum
                                                                                               2 Puan
                 anlaşılamayacağını savunmuştur. “Anlamak için inanıyorum.” yargısıyla
           7     Tertullian’u eleştiren Clemens, inanç ile aklı uzlaştırmaya çalışmıştır.  Daha   Kısmen Hatırlıyorum
                                                                                               1 Puan
                 sonra bu görüşe Augustinus ve Anselmus da katılmış ve inancı anlamak akla
                                                                                            Hatırlamıyorum
                 bağlanmıştır. “İnanayım diye biliyorum.” yargısıyla Aquinalı Thomas’a göre inanç   0 Puan
                 ve akıl arasında uyum vardır ama bu iki alan birbirinden farklıdır.  Ona göre inanç
                 teoloji, akıl da felsefe alanına aittir.







                 İslam felsefesinde inancın bilgisi ve aklın bilgisi birbiriyle çelişik değildir. İslam
                 kelamcıları  genel  olarak Kur’an-ı Kerim’i  delil göstererek hakikatin akıl  ile
                 bilineceğini savunmuşlardır. Mâtürîdiyye kelamcılarına göre “Naklî bilgi (vahiy,   Hatırlıyorum
                                                                                                2 Puan
                 ayet ve hâdis bilgisi) aklın bilgisinden önce gelir.” çünkü aklın bir sınırı vardır   Kısmen Hatırlıyorum
           8     ve sadece onun ölçü olarak alınması hataya yol açar. Gazâlî, akla ancak inancın   1 Puan

                 (vahiy) bilgisinin bilinip onaylanması açısından başvurulabileceğini,  inanca dayalı   Hatırlamıyorum
                 bilginin kesinliğini insanın sezgisel olarak kalbi ile bilebileceğini belirtir. İbn Rüşd,    0 Puan
                 felsefenin dinle çatışmadığı aksine uzlaşı içinde olduğu görüşündedir.







                                                                                             Hatırlıyorum
                 MS. 2-MS. 15. yüzyılda çeviriler yapılmıştır. Bu sayede kültürler birbirlerini daha   2 Puan

           9     yakından tanımış, Antik Yunan medeniyeti dışında da bilim ve felsefe merkezlerinin   Kısmen Hatırlıyorum
                 kurulması sağlanmıştır. Bu dönemde kurulan bilim-sanat merkezlerinde,
                                                                                               1 Puan
                 kütüphanelerde ve okullarda çeviri faaliyetlerine ağırlık verilmiştir.     Hatırlamıyorum
                                                                                               0 Puan










                                            ORTAÖĞRETİM     4 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   1   2   3   4   5   6   7   8   9