Page 5 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 5
Hatırlıyor muyum?
Hatırlıyorum
8. yüzyılda Porphyrios’a ait eserler Grekçeden Latinceye çevrilmiştir. 9. yüzyılda 2 Puan
10 İncil’in Slavca çevirisi yapılmış ve Hristiyanlık yayılmaya başlamıştır. Aristoteles Kısmen Hatırlıyorum
1 Puan
ve Platon’un eserlerinin ise Hristiyan inancı ile ters düşmeyecek biçimde uygun
bölümleri çevrilmiştir. Hatırlamıyorum
0 Puan
8.-9. yüzyıllarda Antakya, Urfa, Cundişapur, Harran, Nusaybin ve Bağdat’ta kurulan Hatırlıyorum
çeşitli okullarda çeviri faaliyetleri yapılmıştır. İslam felsefesine temel teşkil eden 2 Puan
11 Antik Yunan felsefesinin önemli eserlerine bu şekilde ulaşılmıştır. Bu merkezlerde Kısmen Hatırlıyorum
1 Puan
yapılan çeviriler ile dönemin bilim insanlarının, filozofların, sanatçıların bu
eserlere ve çevirilere ilgileri artmıştır. Hatırlamıyorum
0 Puan
9.-12. yüzyıllar arasında Abbasi halifelerinin talimatlarıyla Süryani, Fars ve Hint Hatırlıyorum
eserleri Arapçaya çevrilmiştir. Harun Reşit döneminde fethedilen yerlerden 2 Puan
12 getirilen eserler Bağdat’ta Beyt’ül Hikme adı verilen kütüphanede toplanmıştır. Kısmen Hatırlıyorum
1 Puan
Burada Abbasi halifesi Mensur döneminde Aristoteles’in Organon, Porphyrios’un
İsagoji adlı eserleri çevrilmiş, Beyt’ül Hikme bir felsefe ve bilim merkezi haline Hatırlamıyorum
getirilmiştir. 0 Puan
St. Augustinus, Hristiyan Felsefesinin ilk dönemini oluşturan Patristik felsefenin
en etkili ve önemli düşünürüdür. 13. yüzyıla kadar Hristiyan âleminde en büyük
otorite olarak kabul görmüştür. Düşüncelerinde daha çok Platon etkisi hâkimdir. Hatırlıyorum
2 Puan
Augustinus hiyerarşik bir varlık anlayışı ortaya koyar. Bu hiyerarşinin en tepesinde
13 Tanrı vardır, en altta ise maddi varlıklar vardır. İnsan ise maddi ve manevi varlığı Kısmen Hatırlıyorum
ile bu ikisinin arasında yer alır. Bu düşüncesini “Tanrı insandadır, insan Tanrı’dadır 1 Puan
Hatırlamıyorum
(…) Eğer bende mevcut olmasaydın Tanrı’m, ben var olmazdım; hiçbir şey olurdum.
0 Puan
Daha doğrusu her şey Sen’den, Sen’in aracılığınla ve Sen’inle var olur; Sen’de
olmasaydım hiç olurdum.” şeklinde “İtiraflar” adlı eserinde dile getirmiştir.
Fârâbî, varlık, bilgi, ahlak ve siyaset alanında görüşlerini sistemli bir şekilde
sunmuştur. Onun siyasete dair görüşleri de özellikle varlık anlayışı doğrultusunda Hatırlıyorum
şekillenmiştir. El- Medinetü’l Fazıla ( Erdemli Şehir) eserinde “Her insan kendini 2 Puan
14 devam ettirmek ve en üstün mükemmelliği elde etmek için birçok şeye muhtaç Kısmen Hatırlıyorum
olan bir yaratılışta (fıtrat) varlığa gelmiştir. Onun bu şeylerin hepsini tek başına 1 Puan
sağlaması mümkün değildir. Tersine bunun için o, her biri kendisinin özel bir Hatırlamıyorum
ihtiyacını karşılayacak birçok insana muhtaçtır.” diyerek mutlu ve erdemli yaşamın 0 Puan
erdemi temele alan ideal bir devlet anlayışı içerisinde mümkün olacağını savunur.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 5 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ