Page 8 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 8
Boşluk Doldurma
Aşağıda karışık olarak verilen kelimeleri metinde uygun olan boşluklara yazınız.
El Kindî Augustinus Mâtürîdiyye İbn Sînâ
Eş’arî Cebriye Mukaddime İmam Gazâli
El-Medinetü’l Fazıla Clemens İbn Rüşd Fârâbi
1. …………………………………. insanın doğumdan ölüme kadar farklı biyolojik süreçlerden geçerek olgun bir varlık hâline
geldiğini, insanın bu olgunluğa kendi kendine ulaşamayacağını belirterek zorunlu olarak bir yaratıcının olması
gerektiğini savunur.
2. ………………………………………. varlığı üçe ayırır: zorunlu olan (vâcib-ül vücud), mümkün olan (mümkin-ül vücud) ve
mümkün olmayan (mümteni-ul vücud) varlıklar. Mümkün olan ve mümkün olmayan varlıklar, zorunlu varlıktan taşma
sonucunda ortaya çıkmıştır.
3. ……………………………………….. yaratıcının varlığını kanıtlamak için “hudûs deliline” başvurur. Hudûs, sonradan yaratılan
demektir. Hudûs delili, sonradan yaratılanın zorunlu olarak bir yaratıcıyı gerektirmesi mantığına dayanır. O’na göre
âlem (evren), kadîm (öncesiz) değil hâdistir (sonradan olan). Âlem sonlu olduğuna göre bir başlangıcı ve bir başlatıcısı
vardır, görüşündedir.
4. ………………………………………. “Anlamak için inanıyorum.” yargısıyla Tertullian’u eleştirip, inanılan şeyin akıl tarafından
onaylanması gerektiği üzerinde durarak inanç ile aklı uzlaştırmaya çalışmıştır.
5. ………………………………………… Hristiyan felsefesinde insanın inancı kavramasını akla bağlayan, hakikatin bilinmesi
için önce inanmak, sonra onu akılla kavramak gerektiğini savunan düşünürlerden biridir. İnsan mutlu olmak istiyorsa
Tanrı’ya inanmalı ve onun emirlerini akılla anlamalıdır.
6. …………………………………………. kelamcılarına göre “Naklî bilgi aklın bilgisinden önce gelir.” Çünkü aklın bir sınırı vardır
ve sadece onun ölçü olarak alınması hataya yol açar. Akıl doğru kullanılırsa insan hakikate ulaşır.
7. ………………………………………… inançsal olanın akılsal olduğunu, Yaradan’ın insanları, açık olarak var olan her şeyi akıl
yoluyla değerlendirmeye davet ettiğini savunur. Dolayısıyla felsefenin dinle çatışmadığı aksine uzlaşı içinde olduğu
görüşündedir.
8. İslam felsefesinde özgürlük problemi, insanın seçme ve eylemde bulunma yetisi üzerine şekillenir. Özgürlük denildiği
zaman dönem itibarıyla kader ve irade kavramları da bu problemle beraber ele alınır. …………………………………..hariç
diğer tüm kelamcılar insanın eylemlerinde özgür olduğunu savunmuşlardır.
9. İslam felsefesinde toplumun yaşayışı üzerine oluşan devletle ilgili görüşler önemlidir. Bunlardan biri Fârâbî’nin
…………………………………………………… adlı eseridir.
10. İslam felsefesinde devletle ilgili tartışmalarda öne çıkan filozoflardan biri olan İbn Haldun ……………………………………..
adlı eserinde toplumsal yaşama yönelik görüşlerinden söz etmektedir.
ORTAÖĞRETİM 8 FELSEFE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ