Page 8 - Felsefe 11 | Çalışma Defteri-2
P. 8

Boşluk Doldurma



        Aşağıda karışık olarak verilen kelimeleri metinde uygun olan boşluklara yazınız.




                 El Kindî                 Augustinus                 Mâtürîdiyye                 İbn Sînâ





                  Eş’arî                    Cebriye                  Mukaddime                 İmam Gazâli




            El-Medinetü’l Fazıla           Clemens                         İbn Rüşd                 Fârâbi




          1. …………………………………. insanın doğumdan ölüme kadar farklı biyolojik süreçlerden geçerek olgun bir varlık hâline
          geldiğini, insanın bu olgunluğa kendi kendine ulaşamayacağını belirterek zorunlu olarak bir yaratıcının olması
          gerektiğini savunur.


          2. ………………………………………. varlığı üçe ayırır: zorunlu olan (vâcib-ül vücud), mümkün olan (mümkin-ül vücud) ve
          mümkün olmayan (mümteni-ul vücud) varlıklar. Mümkün olan ve mümkün olmayan varlıklar, zorunlu varlıktan taşma
          sonucunda ortaya çıkmıştır.

          3. ……………………………………….. yaratıcının varlığını kanıtlamak için “hudûs deliline” başvurur. Hudûs, sonradan yaratılan
          demektir. Hudûs delili, sonradan yaratılanın zorunlu olarak bir yaratıcıyı gerektirmesi mantığına dayanır. O’na göre
          âlem (evren), kadîm (öncesiz) değil hâdistir (sonradan olan). Âlem sonlu olduğuna göre bir başlangıcı ve bir başlatıcısı
          vardır, görüşündedir.

          4. ………………………………………. “Anlamak için inanıyorum.” yargısıyla Tertullian’u eleştirip, inanılan şeyin akıl tarafından
          onaylanması gerektiği üzerinde durarak inanç ile aklı uzlaştırmaya çalışmıştır.


          5. ………………………………………… Hristiyan felsefesinde insanın inancı kavramasını akla bağlayan, hakikatin bilinmesi
          için önce inanmak, sonra onu akılla kavramak gerektiğini savunan düşünürlerden biridir. İnsan mutlu olmak istiyorsa
          Tanrı’ya inanmalı ve onun emirlerini akılla anlamalıdır.

          6. …………………………………………. kelamcılarına göre “Naklî bilgi aklın bilgisinden önce gelir.” Çünkü aklın bir sınırı vardır
          ve sadece onun ölçü olarak alınması hataya yol açar. Akıl doğru kullanılırsa insan hakikate ulaşır.

          7. ………………………………………… inançsal olanın akılsal olduğunu, Yaradan’ın insanları, açık olarak var olan her şeyi akıl
          yoluyla değerlendirmeye davet ettiğini savunur. Dolayısıyla felsefenin dinle çatışmadığı aksine uzlaşı içinde olduğu
          görüşündedir.


          8. İslam felsefesinde özgürlük problemi, insanın seçme ve eylemde bulunma yetisi üzerine şekillenir. Özgürlük denildiği
          zaman dönem itibarıyla kader ve irade kavramları da bu problemle beraber ele alınır. …………………………………..hariç
          diğer tüm kelamcılar insanın eylemlerinde özgür olduğunu savunmuşlardır.

          9. İslam felsefesinde toplumun yaşayışı üzerine oluşan devletle ilgili görüşler önemlidir. Bunlardan biri Fârâbî’nin
          …………………………………………………… adlı eseridir.


          10. İslam felsefesinde devletle ilgili tartışmalarda öne çıkan filozoflardan biri olan İbn Haldun ……………………………………..
          adlı eserinde toplumsal yaşama yönelik görüşlerinden söz etmektedir.


                                            ORTAÖĞRETİM     8 FELSEFE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13