Page 18 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri 4
P. 18
Beceri Temelli-II
Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız. (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.)
Tarlam
Tarlam sana üç yüz fidan aşlasam Yılda bir kez çiçek açan ağaçlar
Tarla coşar fidan coşar el coşar Hayatta insana ömür bağışlar
Gücüm yetse hemen işe başlasam Her taraftan cıvıldaşan o kuşlar
Kazma coşar kürek coşar bel coşar Seher coşar bülbül coşar gül coşar
Muhitime örnek olsun maksadım Güzelim zülüfü küpeyi saklar
Sevinir evladım söylenir adım Ağacın yaprağı meyvayı koklar
Hız ile yürürdüm olsa kanadım Mehtap ile birleşince yapraklar
Yolcu coşar ayal coşar yol coşar Gölge coşar mehtap coşar dal coşar
Çalışırsan toprak verir cömerttir Yel değdikçe sor ki dallar ne çeker
Emeksiz istemek dermansız derttir Irgalanır durmaz coşar hû çeker
Çalışmak insana büyük servettir Demişler ki bu dertleri bu çeker
Kese coşar gönül coşar el coşar Saz iniler Veysel ağlar tel coşar
Âşık Veysel
1. Âşık Veysel’in yaşadıklarını, hissettiklerini dile getiren bir halk ozanı olduğunu göz önünde bulundurduğunuzda oku-
duğunuz şiir, onun yaşamında önem verdikleri ile ilgili size neler düşündürmektedir?
...................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
2. a) Âşık Veysel’in şiir boyunca toprağa, tarlaya yaklaşımının evrensel boyutunu Covid-19 salgınında toplumların gıdaya
verdikleri önemi de göz önünde bulundurarak değerlendiriniz.
..................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
b) Şiirde hangi değerlerin dile getirildiğini söyleyebilirsiniz?
..................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
c) Şiirde millî, manevi, evrensel değerlerle ilgili vurguların olması, halk şiiri geleneğinin toplumsal işlevi ile ilgili size neler
düşündürmektedir?
..................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
3. Atatürk’ün “Ülkesini, yüksek bağımsızlığını korumasını bilen Türk ulusu, dilini de yabancı dillerin boyunduruğundan
kurtarmalıdır.” sözünü, halk şairlerinin halkın dilinin en canlı hâlini yüzyıllarca koruyabilmesi çerçevesinde değerlendiriniz.
.................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
ORTAÖĞRETİM 18 TDE-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ