Page 21 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri 4
P. 21

CEVAP ANAHTARI




              EŞLEŞTİRME - 1                      BOŞLUK DOLDURMA                           ÇOKTAN SEÇMELİ
          1.   Saf şiir
          2.   Dinî değerler, geleneğe     1.   Fransız, sembolizm                        1.  B      12. B
             duyarlılık ve metafizik     2.   sembolizm
          3.   Cahit Sıtkı Tarancı       3.   parnasizm                                   2.  C      13. C
          4.   Fütürizm
          5.   Beş Hececiler             4.   Poetika
          6.   Orhan Veli Kanık          5.   toplumcu gerçekçi şiir                      3.  D      14. C
          7.   Sürrealizm
          8.   İkinci Yeni               6.   Kuvâyı Milliye                              4.  B      15. C
          9.   Haydar Ergülen            7.   Mavi ,Mavi hareketi
          10. Turgut Uyar                8.   Memleket Edebiyatı                          5.  C

                                         9.   Arif Nihat Asya                             6.  B
             EŞLEŞTİRME - 2              10.  kafiye, redif, ölçü
             1.  D                       11.   İkinci Yeni                                7.  B

             2.  C                       12.  İlhan Berk                                  8.  E
                                         13.  1960 sonrası toplumcu gerçekçi
             3.  A                       14.  Dostlar Beni Hatırlasın
             4.  E                       15.  Kasaba                                      9.  B
             5.  B                                                                        10. A

                                                                                          11.  D





                 AÇIK UÇLU SORULAR - 1                                    AÇIK UÇLU SORULAR - 2
         1.  Şiirin konusuna göre türü taşlamadır. Taşlama nazım türünde   Sırtına yeni aldığı devetüyü uzun ceketini geçirdi.
         amaç yergidir. Bu şiirde Kızılırmak’ın toplum hayatına olumsuz
         etkileri işlenmiştir.                                     Kar nedeniyle Asya Yakası zor durumda kaldı.

         2.    Bahar gelir kudurursun         Gençler yersin koca yersin  Annesinden eve gelirken kuş üzümü almasını istedi.
            Kızılırmak seni seni           Gündüz yersin gece yersin
            Ne uyursun ne durursun        Hâkim benden sormaz dersin  Dünkü toplantı da aklı sıra beni kandıracaktı.
            Kızılırmak seni seni            Kızılırmak seni seni
                                                                   Bilinçaltı bir baskı belki de ilk kez su üstüne
            Gelin yedin kızlar yedin            Yakının var ırağın var  çıkıyordu.
            Nice elâ gözler yedin                 Zemheride bir çağın var
            Seksen doksan yüzler yedin    Bir de buzdan tuzağın var  Bu sene pamuk tarlalarını beyazsinek sardı.
            Kızılırmak seni seni                    Kızılırmak seni seni
                                                                   Gökyüzündeki yıldızlar bana seni hatırlatıyor.
                       Söyler Veysel sözü sana
                       Yılda kıyan üç beş cana                     Dicle Irmağı nice efsanelere konu olmuştur.
                       Selleri eylen bahane
                       Kızılırmak seni seni                        Türk Dili dergisinin bu sayısında Yaşar Kemal’i
         Şiir halk şiiri geleneği ile söylenmiştir. Son dörtlükte şairin adı geçmek-  anlatan bir yazı var.
         tedir. Şiir Âşık Veysel’e aittir. Şiirde 8’li hece ölçüsü kullanılmıştır. Nazım
         birimi dörtlüktür. “Kızılırmak seni seni” dizesi redif olarak bütün dört-  Onlardan ayrılış her an üzüntüdür,
         lüklerin son dizesinde tekrarlanmıştır. Şiirde kırmızı ile gösterilen bö-
         lümler redif,  mavi ile gösterilen bölümler kafiyedir. Son dörtlükte halk   Mademki böyle duygularım kaldı çok şükür.
         şiirinde görülen benzer seslerle ahenk oluşturma özelliği vardır.
         3. Halk şiirinde şairin son dörtlükte mahlasını kullanmasına tapşırma
         adı verilir. Halk şiirinde âşıklara mahlasları ustaları ya da rüyalarında
         gördükleri pir tarafından verilir. Âşıklık geleneğinde usta-çırak ilişkisi
         ve pir elinden bade içme önemlidir.
         4.  Şiir  Âşık  Veysel’e  aittir.  Cumhuriyet  Dönemi  saz  şairlerindendir. Sivas’ın
         Şarkışla ilçesinin Sivrialan köyünde yaşamını sürdüren Âşık Veysel, 7 yaşında
         çiçek hastalığına yakalandı ve gözleri görme yeteneğini kaybetti. Avunması
         için babasının aldığı sazla haşır neşir oldu, köye gelen âşıkları da dinleyerek
         onlardan etkilendi. Tanınmasında Ahmet Kutsi Tecer’in etkisi vardır. Yeni ve
         güncel konulara şiirlerinde yer veren Âşık Veysel; kaderci dünya görüşü, doğa,
         toprak sevgisi, aşk, ayrılık, yaşam, yalnızlık, memleket sevgisi gibi temaları
         sade bir dille işledi.


                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     21 TDE-12
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   16   17   18   19   20   21   22   23   24