Page 21 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri 4
P. 21
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME - 1 BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. Saf şiir
2. Dinî değerler, geleneğe 1. Fransız, sembolizm 1. B 12. B
duyarlılık ve metafizik 2. sembolizm
3. Cahit Sıtkı Tarancı 3. parnasizm 2. C 13. C
4. Fütürizm
5. Beş Hececiler 4. Poetika
6. Orhan Veli Kanık 5. toplumcu gerçekçi şiir 3. D 14. C
7. Sürrealizm
8. İkinci Yeni 6. Kuvâyı Milliye 4. B 15. C
9. Haydar Ergülen 7. Mavi ,Mavi hareketi
10. Turgut Uyar 8. Memleket Edebiyatı 5. C
9. Arif Nihat Asya 6. B
EŞLEŞTİRME - 2 10. kafiye, redif, ölçü
1. D 11. İkinci Yeni 7. B
2. C 12. İlhan Berk 8. E
13. 1960 sonrası toplumcu gerçekçi
3. A 14. Dostlar Beni Hatırlasın
4. E 15. Kasaba 9. B
5. B 10. A
11. D
AÇIK UÇLU SORULAR - 1 AÇIK UÇLU SORULAR - 2
1. Şiirin konusuna göre türü taşlamadır. Taşlama nazım türünde Sırtına yeni aldığı devetüyü uzun ceketini geçirdi.
amaç yergidir. Bu şiirde Kızılırmak’ın toplum hayatına olumsuz
etkileri işlenmiştir. Kar nedeniyle Asya Yakası zor durumda kaldı.
2. Bahar gelir kudurursun Gençler yersin koca yersin Annesinden eve gelirken kuş üzümü almasını istedi.
Kızılırmak seni seni Gündüz yersin gece yersin
Ne uyursun ne durursun Hâkim benden sormaz dersin Dünkü toplantı da aklı sıra beni kandıracaktı.
Kızılırmak seni seni Kızılırmak seni seni
Bilinçaltı bir baskı belki de ilk kez su üstüne
Gelin yedin kızlar yedin Yakının var ırağın var çıkıyordu.
Nice elâ gözler yedin Zemheride bir çağın var
Seksen doksan yüzler yedin Bir de buzdan tuzağın var Bu sene pamuk tarlalarını beyazsinek sardı.
Kızılırmak seni seni Kızılırmak seni seni
Gökyüzündeki yıldızlar bana seni hatırlatıyor.
Söyler Veysel sözü sana
Yılda kıyan üç beş cana Dicle Irmağı nice efsanelere konu olmuştur.
Selleri eylen bahane
Kızılırmak seni seni Türk Dili dergisinin bu sayısında Yaşar Kemal’i
Şiir halk şiiri geleneği ile söylenmiştir. Son dörtlükte şairin adı geçmek- anlatan bir yazı var.
tedir. Şiir Âşık Veysel’e aittir. Şiirde 8’li hece ölçüsü kullanılmıştır. Nazım
birimi dörtlüktür. “Kızılırmak seni seni” dizesi redif olarak bütün dört- Onlardan ayrılış her an üzüntüdür,
lüklerin son dizesinde tekrarlanmıştır. Şiirde kırmızı ile gösterilen bö-
lümler redif, mavi ile gösterilen bölümler kafiyedir. Son dörtlükte halk Mademki böyle duygularım kaldı çok şükür.
şiirinde görülen benzer seslerle ahenk oluşturma özelliği vardır.
3. Halk şiirinde şairin son dörtlükte mahlasını kullanmasına tapşırma
adı verilir. Halk şiirinde âşıklara mahlasları ustaları ya da rüyalarında
gördükleri pir tarafından verilir. Âşıklık geleneğinde usta-çırak ilişkisi
ve pir elinden bade içme önemlidir.
4. Şiir Âşık Veysel’e aittir. Cumhuriyet Dönemi saz şairlerindendir. Sivas’ın
Şarkışla ilçesinin Sivrialan köyünde yaşamını sürdüren Âşık Veysel, 7 yaşında
çiçek hastalığına yakalandı ve gözleri görme yeteneğini kaybetti. Avunması
için babasının aldığı sazla haşır neşir oldu, köye gelen âşıkları da dinleyerek
onlardan etkilendi. Tanınmasında Ahmet Kutsi Tecer’in etkisi vardır. Yeni ve
güncel konulara şiirlerinde yer veren Âşık Veysel; kaderci dünya görüşü, doğa,
toprak sevgisi, aşk, ayrılık, yaşam, yalnızlık, memleket sevgisi gibi temaları
sade bir dille işledi.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 21 TDE-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ