Page 13 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri-7
P. 13
Çoktan Seçmeli
5. Büyük veri çağında kullandığımız veya kullanmadığımız 7. Mevsimler arasındaki koku farklılığını, yaşadığımız
birçok cihazın bizimle ilgili bilgiler toplaması insanların semtte hatta evimizde dahi deneyimlemek mümkün.
farklı davranışlar sergilemesine neden oluyor. Bir ürünü Örneğin mutfağımızdaki çöp kutusunu ele alalım. Bazı
sepetinize eklemeniz ve/veya vitrindeki bir elbiseye bak- bakteri türlerinin sıcaklıkla birlikte artan etkinlik dü-
manız sizin kişiliğinizin tespit edilmesinde kullanılabili- zeyleri, yaz aylarında çöp kutusundaki atıkların daha
yor. Birçok veri kaynağından toplanan bilgiler derlenerek kısa sürede bozulmasına ve kötü kokulara neden olan
sizinle ilgili tahminler yapılıyor. Böylece inançlarınız, ne kimyasalları üretmesine yol açar. Soğuk aylardaki koku
yiyip içtiğiniz, geçmişte yaşadığınız travmalar, karakter farklılığının nedeniyse burnumuza ulaşan molekül mik-
yapınız, hastalıklarınız, hobileriniz ve sosyoekonomik dü- tarındaki değişimdir. Uçucu organik bileşikler olarak
zeyiniz gibi birçok bilgi ortaya çıkarılabiliyor. Elbette bu da anılan koku moleküllerinin burnumuza ulaşabilmesi
sınıflandırmalar o kadar da doğru çalışmıyor ancak insan- için öncelikle buharlaşmaları gerekir. Yaz aylarındaki
lar böyle bir sınıflandırmanın yaygınlaşmaya başladığını sıcaklık düzeyi bu moleküllerinin çoğuna buharlaşma
fark edince davranışlarını değiştirmeye başlıyor. Çünkü fırsatı sunarken kış mevsiminde buharlaşamayan koku
farkına varmadan yaptıkları masum davranışların gele- molekülleri nedeniyle bazı kokuları almamız mümkün
ceklerini etkilediğini düşünüyorlar. olmaz.
Bu parçada vurgulanan temel düşünce aşağıdakiler- Bu parçanın anlatımında aşağıdakilerden hangilerine
den hangisidir? başvurulmuştur?
A) Veri kaynaklarından toplanan bilgiler, bizimle ilgili A) Tanımlama - örnekleme
sorulabilecek soruların cevabıdır. B) Betimleme - tanımlama
B) Veri tabanlarındaki bilgiler, her zaman insanlarla C) Örnekleme - karşılaştırma
ilgili en doğru bilgiyi verir. D) Betimleme - tartışma
C) İnsanların yaşadıkları travmaların sebeplerini veri E) Öyküleme - betimleme
tabanları aracılığıyla öğreniriz.
D) Veri tabanları, insanların gelecek kaygısı ile davra-
nışlarını değiştirmelerine sebep olur.
E) İnsanlar kendileri ile ilgili bilgiler toplanması için
kullanılan veri tabanlarını önemsemez.
6. I. Nar çiçeği elbisesi ile partinin en şık kadınıydı.
II. Mostar köprüsü Mimar Sinan’ın öğrencisi tarafından
yapılmıştır. 8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde parantez içindeki
noktalama işareti doğru kullanılmıştır?
III. Lale Devri, 1718 yılında Avusturya ile imzalanan Pa-
sarofça Antlaşması ile başlamıştır. A) Oyun yazarının yazdığı yapıt (;) bir yaratmanın üs-
tüne başka yaratmalar eklenerek seyirci karşısına
IV. Hindistan cevizi yağı, sağlık alanında kullanılan çıkarılır.
önemli bir üründür.
B) Tiyatro incelemecisinin klasikleşmiş yapıtları de-
V. Senden gelen mektubu okuduğunda O’nun gözleri ğerlendirmesi de (,) yazın incelemesinin değerlen-
parlamıştı. dirmesinden farklıdır.
C) Trajedide çözüm, acı bir sonla gerçekleştirilirken (,)
Numaralanmış cümlelerin hangilerinde yazım yanlışı komedide seyredene düşünme payı bırakan mutlu
yoktur?
sonla verilecektir.
A) I ve III D) Her şey inandırıcı (,) mantıklı bir yolda ve genel
B) II ve III çizgiler içinde seyirciyi doyuracak biçimde çözüme
C) III ve IV ulaştırılır.
D) III ve V E) Dergi eleştirisi ise (,) bu işin meraklıları, uzmanları
E) IV ve IV ve daha ayrıntılı fikir edinmek isteyenler içindir.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 13 TDE-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ