Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri-7
P. 14
Çoktan Seçmeli
9. 2021 TYT 11. Pembe Evin Kaderi’ni yazalı sekiz yıl olmuş. 1950’de tiyatro
hakkında ne biliyordum? Hemen hemen hiç. Aradan geçen
(I) Halil İnalcık’ı diğer tarihçilerden ayıran önemli hu- sekiz yıl tiyatroyu anlamak için harcanan çabalayışlarla
suslardan biri, araştırmalarında tarih dışındaki beşerî doludur. Kitaplar, konferanslar, temsiller, tenkitler, soh-
bilimlerden de yararlanmasıydı. (II) Edebiyat, hukuk, betler, denemeler… Bütün bunların sonunda bir tek şey
sosyoloji, sosyal antropoloji, iktisat, İslamiyet ve siya- öğrendim: Tiyatro, tiyatronun dışında öğrenilemez. Bildi-
set bilimi; onun araştırmalarındaki temel alanlardandı. ğim ne varsa hepsini, olanca teşvik ve tenkidiyle, acı ve
(III) İnalcık, hukuk ve sosyolojiyle çok genç yaşlarda tatlı dostluklarıyla bana kucağını açan Devlet Tiyatrosuna
tanıştı. (IV) Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya borçluyum. Duvarların Ötesi ’ni Devlet Tiyatrosunun sa-
Fakültesi bünyesinde yapılan sınavı kazanarak bu kuru- natkârlarına, idarecilerine ve işçilerine ithaf ediyorum. Bu,
mun öğrencisi oldu. (V) Daha sonra Ankara Üniversitesi tükenmeyecek bir minnet borcunun ilk taksitidir.
Hukuk Fakültesi’ne de kayıt yaptırarak eğitim hayatı
yoğun bir tempoda devam etti. Bu parçada tiyatro anlayışını anlatan sanatçı aşağıda-
kilerden hangisidir?
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir
noktalama yanlışı yapılmıştır? A) Recep Bilginer
B) Turgut Özakman
A) I B) II C) III D) IV E) V
C) Necati Cumalı
D) Cevat Fehmi Başkut
E) Güngör Dilmen
10. KAYMAKAM: Buzlar çözülmeden yapacak çok işimiz var.
Not al kâtip, bugünden itibaren Sultan dağlarındaki orma-
nı yasak bölge ilan ediyorum. Oradan ağaç kesip kasabaya
nakledenlerin evlerine, hayvanlarına, tarlalarına el ko-
nulacak, kendileri de hapse atılacaklar. (Eliyle işaret ede- 12. 1950 sonrasında Türk tiyatrosunda oyun yazarlarının sa-
rek) Beşer yıl... Jandarma kasaba yolunda nöbet tutacak. yısında büyük bir artış gözlemlenir. Bu dönemde oyunla-
Bunu da halka ilan et. Bak ben burada tezek yakıyorum. rın konuları da çeşitlenmiştir. Oktay Rifat, Melih Cevdet,
TAHRİBAT KÂTİBİ: Baş üstüne efendim. Nazım Kurşunlu, Refik Erduran, Turgut Özakman, Nezihe
KAYMAKAM: Not al kâtip. Kahveleri dolduran bütün iş- Meriç gibi yazarlar bireyden hareketle topluma yönelir-
sizler toplanacak, kar mar ben dinlemem. Bunlar taş oca- ler. -------- Kadınlar Arasında; -------- İçerdekiler ve Mi-
ğından naklettireceğim taşları kıracaklar. Ama angarya kado’nun Çöpleri; --------- Branda Bezi, Merdiven, Çığ,
değil haa yevmiye ile. Önce kasabanın toprak sokaklarını Dumanlı’da Telaki Var gibi oyunları bireyden hareketle
yapmaya başlayacağız. Buzlar çözülmeden bütün kasa- toplumsal çarpıklıkları işler.
ba ve köy yolları bitirilmiş olacak. Yazdın mı? Hadi sen Parçadaki boşluklara sırasıyla aşağıdakilerden hangi-
git artık. (Kâtip kalkar.) Dur gitme. Kaymakamlığın kayıt leri getirilmelidir?
defterleri bu kadar mı?
TAHRİBAT KÂTİBİ: Bu kadar efendim. A) Refik Erduran’ın - Recep Bilginer’in - Turgut Özak-
man’ın
Bir kesiti verilen eser aşağıdaki sanatçılardan hangisi B) Nezihe Meriç’in - Melih Cevdet’in - A. Turan Oflazoğ-
tarafından yazılmıştır? lu’nun
A) Cevat Fehmi Başkut C) Turgut Özakman’ın - Nezihe Meriç’in - Nazım Kurşun-
B) Haldun Taner lu’nun
C) Güngör Dilmen D) Oktay Rifat’ın - Melih Cevdet’in - Nazım Kurşunlu’nun
D) Necip Fazıl Kısakürek E) Turgut Özakman’ın - Güngör Dilmen’in - A. Turan Of-
E) A. Turan Oflazoğlu lazoğlu’nun
ORTAÖĞRETİM 14 TDE-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ