Page 41 - Tarihı 9 | Çalışma Defteri-8
P. 41
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME-I BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. C 1. Beytü’l-hikme 11. Sultan-ı Azam 1. A 11. A 21. C 31. A
2. D 2. el-Hârizmî/ Kindî/ 12. hâcibü’l -hüccâb 2. E 12. E 22. E 32. A
Ferganî/ el-Belhî
3. Ç 13. Divan-ı Berid 3. C 13. B 33. C
3. Cabir 23. E
4. B 14. kadı
5. A 4. Ömer Hayyam/ 4. C 14. B 24. B 34. D
Sultan Melikşah 15. emir-i dad
5. D 15. A 25. E 35. B
5. Gazalî 16. Divan-ı Mezalim
6. D 16. D 26. E
6. İkinci Öğretmen 17. süvari
7. A 17. D 27. B
7. Farabi 18. Nişabur/ Bağdat
8. İbn-i Sina 19. Nizâmülmülk 8. B 18. A 28. A
9. Kaşgar/ Balasagun 20. Şii Fâtımiler / 9. E 19. A 29. D
Bâtınilerin
10. İbn-i Rüşd 10. D 20. B 30. E
AÇIK UÇLU
1. Türkler İslamiyet’i kabul ederek, sosyal durum, iktisadî hayat, idarî ve askerî yönlerden olduğu gibi, dil, edebiyat,
sanat itibariyle de yeni bölge ve kültür şartlarının gereklerine uymuşlar, dolayısıyla eskisinden oldukça farklı bir
hüviyete bürünmüşlerdir.
2. Türkler, davranışlarını çevrenin siyasi, sosyal ve kültürel durumuna göre ayarlamakta mahir kimseler olarak ta-
nımlanmıştır.
3. Türkler, Müslümanlarca alışılmış sosyal tabakalaşmanın devamına, halk dili Farsça ile Kur'an dili Arapçanın ko-
nuşma ve yazışmada, edebiyatta, dinî ve ilmî eserlerde kullanılmasına izin vermiş, Türk idareciler tarafından İslâmî
isimler, unvanlar, lâkaplar alınması, mevcut hükümet teşkilâtının muhafaza edilmesi, devleti koruma hizmetine yerli
unsurların iştirak ettirilmesi ve İslâm inanç ve ideallerinin devlette üstün bir manevî güç durumuna yükselmesi Türk
siyâsî teşekküllerinin özellikleri olmuşlardır.
4. Bozkır kültürünün hakim olduğu Türk devletleri ile İslâm dininin hâkim bulunduğu ülkelerde mevcut "kültür çev-
resi" değerleri arasındaki farkların temelde ve özde çok mühim olmasından kaynaklı Türk devletleri tam bir "İslâm
devleti" değildir.
5. Türk-İslâm devletinin İslam devletinden ayrıldığı noktalar özellikle, hükümranlık anlayışı, devlette askerî karakter,
dinî davranış, toprak rejimi ve sosyal haklarda belirir. Bu nedenle Türk-İslam devletleri İslâm dininin hâkim bulun-
duğu ülkelerde mevcut "kültür çevresi" değerler ile Bozkır Türk siyâsî, sosyal, hukukî örf ve geleneklerinin birbiri ile
kaynaştığı, kendine has karaktere sahip teşekküllerdir.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 41 TARİH-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ