Page 41 - Tarihı 9 | Çalışma Defteri-8
P. 41

CEVAP ANAHTARI




              EŞLEŞTİRME-I                BOŞLUK DOLDURMA                        ÇOKTAN SEÇMELİ

              1.  C                1. Beytü’l-hikme    11. Sultan-ı Azam          1. A   11. A  21. C   31. A

              2. D                 2. el-Hârizmî/ Kindî/   12. hâcibü’l -hüccâb   2. E   12. E  22. E   32. A
                                   Ferganî/ el-Belhî
              3. Ç                                     13. Divan-ı Berid          3. C   13. B          33. C
                                   3. Cabir                                                     23. E
              4. B                                     14. kadı

              5. A                 4. Ömer Hayyam/                                4. C   14. B  24. B   34. D
                                   Sultan Melikşah     15. emir-i dad
                                                                                  5. D   15. A  25. E   35. B
                                   5. Gazalî           16. Divan-ı Mezalim
                                                                                  6. D   16. D  26. E
                                   6. İkinci Öğretmen  17. süvari
                                                                                  7. A   17. D  27. B
                                   7. Farabi           18. Nişabur/ Bağdat

                                   8. İbn-i Sina       19. Nizâmülmülk            8. B   18. A  28. A

                                   9. Kaşgar/ Balasagun  20. Şii Fâtımiler /      9. E   19. A  29. D
                                                       Bâtınilerin
                                   10. İbn-i Rüşd                                 10. D  20. B  30. E





                                                      AÇIK UÇLU

           1. Türkler İslamiyet’i kabul ederek, sosyal durum, iktisadî hayat, idarî ve askerî yönlerden olduğu gibi, dil, edebiyat,
           sanat itibariyle de yeni bölge ve kültür şartlarının gereklerine uymuşlar, dolayısıyla eskisinden oldukça farklı bir
           hüviyete bürünmüşlerdir.

           2. Türkler, davranışlarını çevrenin siyasi, sosyal ve kültürel durumuna göre ayarlamakta mahir kimseler olarak ta-
           nımlanmıştır.

           3. Türkler, Müslümanlarca alışılmış sosyal tabakalaşmanın devamına, halk dili Farsça ile Kur'an dili Arapçanın ko-
           nuşma ve yazışmada, edebiyatta, dinî ve ilmî eserlerde kullanılmasına izin vermiş, Türk idareciler tarafından İslâmî
           isimler, unvanlar, lâkaplar alınması, mevcut hükümet teşkilâtının muhafaza edilmesi, devleti koruma hizmetine yerli
           unsurların iştirak ettirilmesi ve İslâm inanç ve ideallerinin devlette üstün bir manevî güç durumuna yükselmesi Türk
           siyâsî teşekküllerinin özellikleri olmuşlardır.

           4. Bozkır kültürünün hakim olduğu Türk devletleri ile İslâm dininin hâkim bulunduğu ülkelerde mevcut "kültür çev-
           resi" değerleri arasındaki farkların temelde ve özde çok mühim olmasından kaynaklı Türk devletleri tam bir "İslâm
           devleti"  değildir.

           5. Türk-İslâm devletinin İslam devletinden ayrıldığı noktalar özellikle, hükümranlık anlayışı, devlette askerî karakter,
           dinî davranış, toprak rejimi ve sosyal haklarda belirir. Bu nedenle Türk-İslam devletleri İslâm dininin hâkim bulun-
           duğu ülkelerde mevcut "kültür çevresi" değerler ile Bozkır Türk siyâsî, sosyal, hukukî örf ve geleneklerinin birbiri ile
           kaynaştığı, kendine has karaktere sahip teşekküllerdir.

















                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    41 TARİH-9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46