Page 43 - Tarihı 9 | Çalışma Defteri-8
P. 43

CEVAP ANAHTARI







                                                  BECERİ TEMELLİ-1

          1. Rasathane, bimaristan, akademi ve medreseler etkili olmuştur.


          2. Öğrencilerin bilgi birikimleri göz önüne alındığında; Horasan Havzası’na Ömer Hayyam, Farabi ve İbn-i
          Sina gibi âlimler nedeniyle felsefe havzası; Bağdat Havzası’na Beytü’l-hikme ve Nizamiye Medreseleri ned-
          eniyle bilim ve tercüme havzası; Endülüs Havzası’na ise İslam dünyasında gelişen ilmî Avrupa’ya taşıdığı için
          aydınlanma havzası vb. cevaplar vermesi beklenir.

          3. . İlmî sürekli teşvik eden İslam medeniyeti, kendinden önce kurulan ve insanlığın yararına faaliyet göster-
          en kurumlara son vermemiş aksine bu kurumların güçlendirerek bilimin ilerlemesine katkı sağlamıştır. Bu
          nedenle İran’da bulunan ve dönemin önemli ilim merkezlerinden biri olan Cundişapur Akademisi’nin faali-
          yetlerine devam etmesi sağlanmıştır. Bu akademi Müslümanların hâkimiyetinde Bağdat Havzası’nda yüzyıl-
          lar boyunca ilim üretmeye devam etmiştir.


          4. Günümüz Türkiye’sinde; üniversiteler, TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu), Kandilli
          Rasathanesi ve Deprem Araştırma Merkezi, Türk Dil Kurumu, Türk Tarih Kurumu vb. kurumlar bilimsel faali-
          yetlerde bulunmaktadır.











                                                 BECERİ TEMELLİ-2

          1. . İbn-i Sina, Farabi ve Biruni’ nin çalışmaları Avrupa ülkeleri tarafından örnek alınmıştır. Bu bilim insan-
          larının yazdığı eserler, Avrupa’daki üniversitelerde ders kitabı olarak okutulmuştur.

          2. Orta Çağ’da Batı dünyası, “Karanlık Çağ” olarak adlandırılmıştır. Bu dönemde Avrupa’da skolastik düşünce
          hâkimdir ve bilimsel çalışmalar geri planda kalmıştır. Oysa aynı dönemde İslam dünyasında tıp, fizik, man-
          tık, felsefe, matematik, astronomi gibi birçok alanda ilmi çalışmalar yapılmaktaydı. Batı, kendi içinde bir
          dönüşüm geçirirken Doğu’daki bilimsel gelişmeleri de dikkate almaya başlamıştır. Batılılar, İslam dünyas-
          ındaki bilimsel çalışmaları takip etmiş ve İslam bilim insanlarını eserlerini kendi dillerine çevirip onlardan
          yararlanmıştır.

          3. Hz. Muhammed döneminden itibaren eğitime büyük bir önem verilmiştir. Hz. Muhammed’in başlattığı
          eğitim ve bilim alanındaki çalışmalar, Dört Halife döneminde de devam etmiştir. Emeviler, birçok şehirde
          kütüphaneler ve medreseler kurmuştur. Abbasiler devrinde ise o dönemin en büyük kütüphanesi ve bilim
          merkezi olan Beytül Hikme kurulmuştur. Bu merkezde ünlü düşünür ve bilim insanlarının eserleri tercüme
          edilip incelenmiştir. İlimi çalışmalar sürekli desteklenmiştir. Bütün bu gelişmeler sayesinde sekizinci ve on
          ikinci yüzyıllar arasında İslam dünyası, bilime öncülük etmiştir.


          4. Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak “Astronomi alanında çalışmak isterdim. Böylece yıldızları ve geze-
          genleri incelerdim.” şeklinde farklı yanıtlar verilebilir.












                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM    43 TARİH-9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48