Page 27 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 27

Görsel 4.3: Pek çok ülkede insanların Genel Ağ aracılığıyla iletişime geçebilmesi küreselleşmeye katkıda bulunmaktadır.


              4 1     2 Dünya Ticaret Merkezleri ve Ağlarının Küresel Ekonomideki Yeri


            Küreselleşme; mal ve hizmetlerin, paranın, teknolojinin, kültürlerin ülke sınırları düşünülmeksizin akışı ve ak-
            tarımı olarak tanımlanabilir. Teknoloji ve iletişim araçlarındaki hızlı gelişme, dünyayı sık kullanılan tabiriyle
            küresel bir köy hâline getirmiş, uzakları yakın etmiştir. NASA’nın uzay araştırmalarıyla ilgili yaptığı herhangi
            bir açıklamanın Azerbaycan’ın bir kasabasından dünya ile aynı anda öğrenilebilmesi veya pek çok dile çevrilmiş
            bir kitabın dünyanın çeşitli ülkelerindeki insanlar tarafından okunması küreselleşmenin bir sonucudur.

            Bilgilere ve olaylara bu denli çabuk ulaşma kültürel aktarımı da hızlandırır. Çeşitli ülkelere ait gelenekler, mü-
            zikler, yayınlar, söyleyişler, filmler ve diziler hızla yayılmakta ve farklı kültürlerce benimsenmektedir (Görsel
            4.3). Kültürümüze has bir yiyecek olan dönerin diğer dünya ülkelerinde Türkish Kebap olarak adlandırılması ve
            dünya mutfaklarında yer edinmesi küreselleşmenin bir sonucudur.

            Ekonomik anlamıyla küreselleşme; ülkeler arasındaki gümrük uygulamaları ve kotalar gibi kısıtlayıcı unsurların
            ortadan kaldırılarak paranın ve her türlü ürünün uluslararasında dolaşımıdır. Küreselleşme sonucu üretim, sadece
            iç pazara değil dünya pazarlarına yönelik yapılır. Küreselleşme ile ürün çeşitliliği artar ve rekabet sonucu kaliteli
            üretim gerçekleşir. Zamanında teslim ve satış sonrası destek gibi uygulamalar ile  müşteri memnuniyeti üst dü-
            zeye taşınmaya çalışılır. Bu durum ticaretin küresel ölçekte gelişimine katkı sağlar.



              4 1     3 Dünya Ticaretine Yön Veren Uluslararası Bölgeler ve Kuruluşlar

                                                     Dünyada ticaretin ve sanayinin en yoğun olduğu beş önemli

                 Rusya-Ukrayna Ticaret Bölgesi       bölge vardır. Tamamı Kuzey Yarım Küre’de olan bu beş
                                                     bölge yandaki şemada gösterilmiştir (Şema 4.1).


                  Kuzey Amerika Ticaret Bölgesi      Uluslararası ticaret ya da dış ticaret denildiğinde genellikle
                                                     akıllara kahve, muz, petrol, otomobil ve giyim gibi dünya-
                                                     nın her yerine gönderilen ürünler gelir. Oysaki son yıllarda
                Uzak Doğu Ticaret Bölgesi            hizmet sektörü uluslararası yatırımlarda çok büyük bir paya
                                                     sahip olmaya başlamıştır. Tıbbi hizmetler, bilgisayar prog-
                                                     ramcılığı, iş danışmanlığı, reklamcılık, mimari tasarım, film
               Batı ve Orta Avrupa Ticaret Bölgesi   ve eğlence sektörü küresel pazarda büyük talep görmekte-

                                                     dir.
                 Orta Doğu Ticaret Bölgesi


                                                            Şema 4.1: Uluslararası ticaret bölgeleri






                                                                                                             115
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32