Page 27 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 27
Görsel 4.3: Pek çok ülkede insanların Genel Ağ aracılığıyla iletişime geçebilmesi küreselleşmeye katkıda bulunmaktadır.
4 1 2 Dünya Ticaret Merkezleri ve Ağlarının Küresel Ekonomideki Yeri
Küreselleşme; mal ve hizmetlerin, paranın, teknolojinin, kültürlerin ülke sınırları düşünülmeksizin akışı ve ak-
tarımı olarak tanımlanabilir. Teknoloji ve iletişim araçlarındaki hızlı gelişme, dünyayı sık kullanılan tabiriyle
küresel bir köy hâline getirmiş, uzakları yakın etmiştir. NASA’nın uzay araştırmalarıyla ilgili yaptığı herhangi
bir açıklamanın Azerbaycan’ın bir kasabasından dünya ile aynı anda öğrenilebilmesi veya pek çok dile çevrilmiş
bir kitabın dünyanın çeşitli ülkelerindeki insanlar tarafından okunması küreselleşmenin bir sonucudur.
Bilgilere ve olaylara bu denli çabuk ulaşma kültürel aktarımı da hızlandırır. Çeşitli ülkelere ait gelenekler, mü-
zikler, yayınlar, söyleyişler, filmler ve diziler hızla yayılmakta ve farklı kültürlerce benimsenmektedir (Görsel
4.3). Kültürümüze has bir yiyecek olan dönerin diğer dünya ülkelerinde Türkish Kebap olarak adlandırılması ve
dünya mutfaklarında yer edinmesi küreselleşmenin bir sonucudur.
Ekonomik anlamıyla küreselleşme; ülkeler arasındaki gümrük uygulamaları ve kotalar gibi kısıtlayıcı unsurların
ortadan kaldırılarak paranın ve her türlü ürünün uluslararasında dolaşımıdır. Küreselleşme sonucu üretim, sadece
iç pazara değil dünya pazarlarına yönelik yapılır. Küreselleşme ile ürün çeşitliliği artar ve rekabet sonucu kaliteli
üretim gerçekleşir. Zamanında teslim ve satış sonrası destek gibi uygulamalar ile müşteri memnuniyeti üst dü-
zeye taşınmaya çalışılır. Bu durum ticaretin küresel ölçekte gelişimine katkı sağlar.
4 1 3 Dünya Ticaretine Yön Veren Uluslararası Bölgeler ve Kuruluşlar
Dünyada ticaretin ve sanayinin en yoğun olduğu beş önemli
Rusya-Ukrayna Ticaret Bölgesi bölge vardır. Tamamı Kuzey Yarım Küre’de olan bu beş
bölge yandaki şemada gösterilmiştir (Şema 4.1).
Kuzey Amerika Ticaret Bölgesi Uluslararası ticaret ya da dış ticaret denildiğinde genellikle
akıllara kahve, muz, petrol, otomobil ve giyim gibi dünya-
nın her yerine gönderilen ürünler gelir. Oysaki son yıllarda
Uzak Doğu Ticaret Bölgesi hizmet sektörü uluslararası yatırımlarda çok büyük bir paya
sahip olmaya başlamıştır. Tıbbi hizmetler, bilgisayar prog-
ramcılığı, iş danışmanlığı, reklamcılık, mimari tasarım, film
Batı ve Orta Avrupa Ticaret Bölgesi ve eğlence sektörü küresel pazarda büyük talep görmekte-
dir.
Orta Doğu Ticaret Bölgesi
Şema 4.1: Uluslararası ticaret bölgeleri
115