Page 30 - Coğrafya 12 | 2.Ünite
P. 30
4 2 Türkiye’deki Ticaret Merkezleri ve Ticari Ürünler
Ülke sınırları içerisindeki her türlü mal ve hizmet alım satımına iç ticaret denir. Ülkemizde iç ticaret ha-
reketli bir yapıya sahiptir. Bu canlılıkta; ülkemizdeki iklim çeşitliliğine bağlı olarak yetişen farklı tarım
ürünleri, ülkenin büyük ve küçükbaş hayvancılık yapılan alanlarının farklı yerlerde olması, balıkçılığın
yapıldığı kıyı kentlerinden denize kıyısı olmayan bölgelere deniz mahsullerinin ulaşımı, nüfusun ve sanayi
tesislerinin dağılımındaki dengesizlik, madenlerin çıkarıldığı ve işlendiği yerlerdeki farklılık, gelişmiş ula-
şım ağı, pazarlama ve reklamcılık faaliyetlerindeki değişim ve gelişim gibi sebepler etkilidir. Türkiye’de
ticaretin geliştiği büyük şehirlere en çok, işlenmiş sanayi ürünleri gönderilirken kırsal kesimden büyük
şehirlere tarım ürünleri ve sanayi ham maddeleri gönderilir. İç ticaretimize konu olan ürünler şöyledir:
Tarım ve Hayvancılık Ürünleri Sanayi Ürünleri Hizmet Sektörü
Buğday, zeytin, çay gibi Tekstil, dokuma, deri, maden- Çeşitli turizm faaliyetleri,
ürünler üretim bölgelerinden cilik, kimya, petrol ürünleri, İstanbul ve İzmir gibi ille-
Türkiye’nin geneline dağıtılır. otomotiv, orman ürünleri rimizde her yıl düzenlenen
Balık ihtiyacının büyük bö- ve taşa toprağa bağlı sanayi fuarlar iç ticaretimizi can-
lümü Karadeniz’den, kırmızı ürünleri farklı bölgelerde üre- landırır. Eğitim, sağlık ve
et doğu ve iç bölgelerimizden tilip iç ticaret akışını sağlar. bankacılık gibi sektörlerde
karşılanır. Kümes hayvancılığı verilen hizmetler iç ticare-
nüfusun yoğun olduğu büyük tin gelişimini destekler.
şehirlerin çevresinde yapılır.
Türkiye’de iklimsel farklılığın bir sonucu olarak her ürün her bölgede yetişmez. Bu nedenle iller arasında
ihtiyaca göre farklı ürünlerin ticareti yapılır. Buna göre aşağıda yer alan iller birbirleriyle hangi ürünlerin
ticaretini yapar? Sınıfta paylaşınız.
Trabzon
Balıkesir
Konya
0 100 200 Km
118