Page 108 - Defterim - Felsefe 10
P. 108

Doğru Bilginin İmkânı Problemi
                           Antik Yunan’da kendilerine sofist diyen ve kentten kente dolaşarak insanlara hitabet sanatını
                           öğreten gezgin öğretmenler, ilk kez bilgiye şüpheyle yaklaşmışlar ve doğru bilgiyi ortaya
     Bilgi Havuzu          koymanın mümkün olamayacağını iddia etmişlerdir. Doğru bilgiden şüphe duydukları için
                           sofistler ilk şüpheci (septik) filozoflar olarak anılır. Septisizm bilginin doğruluğuna, varlığın
     Rölativizm
                           var oluşuna şüphe ile yaklaşan felsefi akımdır. Septiklerin bu yaklaşımını eleştiren ve doğru
     (görecelik)
                           bilgiye  çeşitli  araçlarla  kesinlikle  ulaşılabileceğini  iddia  eden  yaklaşım  ise  dogmatizmdir.
     akımının ilk
                           Doğru bilgiye ulaşmanın mümkün olduğunu güçlü ve mutlak bir inançla savundukları için
     temsilcisi olarak
                           filozofların bu tavırları dogmatik olarak kabul edilir.
     kabul edilen
     Protagoras’a
     göre “İnsan her
     şeyin ölçüsüdür.”                        Septisizm, şüpheyi amaç olarak görür. Buradaki şüphe, felsefi bir
     Algılar kişiden                          şüphe olarak “yargıdan kaçınma”yı gerektirir.
                                Dikkat
     kişiye değişiklik                        Septik filozofların şüphesi gündelik olaylarla ve pratik işlerle ilgili
     gösterdiği için                          olmaktan çok felsefi bilgilerle ilgilidir.
     herkesin üzerinde
     uzlaşabileceği
     doğru bilgi
     yoktur.
                                                                 SEPTİSİZM
                                                                 •  Doğru bilgiye ulaşmak mümkün olmadığı için
                                                                   yargıdan kaçınılmalıdır.
                                       Doğru bilgi
                                                                 •  İnsan olanı olduğu gibi bilemez.
                                   mümkün müdür?
                                                                 •  Doğruluğundan şüphe duyulmayan bilgi
                                   İnsan olanı olduğu
                                                                   yoktur.
                                    gibi bilebilir mi?
                                     Doğruluğundan
                                   şüphe duyulmayan
                                                                 DOGMATİZM
                                    bilgi var mıdır?
                                                                 •  Doğru bilgiye ulaşmak mümkündür.
                                                                 •  İnsan olanı olduğu gibi bilebilir.
                                                                 •  Doğruluğundan şüphe duyulmayan bilgi vardır.




                            Soru Köşesi  Timon;

                                      •  Nesneler gerçekte nasıldır?
                                      •  Nesneler karşısındaki tutumumuz ne olmalıdır?
                                      sorularını sırasıyla,
                                      •  Nesnelerin gerçek yapısı kavranamaz.
                                      •  Nesneler karşısında yargıdan kaçınmalıyız.
                                      şeklinde cevaplamaktadır.
                                      Timon’un bu cevapları, onun, felsefe tarihinde hangi görüşün temsilcisi olduğunun
                                      göstergesidir?
                                      A) Materyalizm                             B) Dogmatizm
                                      C) Sezgicilik                              D) Şüphecilik
                                                            E) Bencillik
                                                                                                        (1997-ÖYS)

                            Çözüm     Timon, nesnelerin gerçek yapısının bilinemeyeceğini o yüzden onlarla ilgili yargıdan

                                      kaçınılması gerektiğini belirterek bilgiye şüphe ile yaklaşır.
                                                                                                            Cevap: D


    106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113