Page 110 - Defterim - Felsefe 10
P. 110

Doğru Bilginin Kaynağı Problemi
                          Doğru bilginin mümkün olduğunu düşünen filozoflar için temel problem bilginin kaynağının
                          ne olduğudur. Doğru bilginin kaynağına ilişkin bazı görüşler şunlardır:
                          Rasyonalizm, duyuların yanıltıcı olduğunu doğru bilginin akıl ilkeleriyle (a priori-deneyden
                          bağımsız) elde edilebileceğini savunur. Bu yaklaşıma göre sadece akıl yürütmeye dayanan
                          matematik ve mantık en güvenilir bilgidir. Rasyonalistler, varlıklar hakkında bilgi edinmek
                          için mantık ve matematiğin her alana uygulanması gerektiğini savunurlar.
                          Empirizm,  bilgilerin  kaynağını  duyu  deneyimlerine  (a  posteriori-deneye  bağlı)  bağlar.
                          İnsan zihninin doğduğunda boş bir levhaya (Tabula Rasa) benzediği ancak dünyaya maruz
                          kaldıkça  duyu  deneyimi  yoluyla  bu  boş  levhanın  dolduğu  savunulur.  Dolayısıyla  bilgiler
                          duyumlar yoluyla edinilen deneyimle ortaya çıkar.
                          Kritisizm,  rasyonalizm  ile  empirizmin  eleştirisinden  bir  sentez  ortaya  koyar.  Bilginin
                          duyu deneyimi ve akıl ilkeleri olmak üzere iki kaynağı olduğunu öne süren kritisizme göre
                          algıların anlam ifade etmesi için akıl ilkelerine ihtiyaç vardır. Duyulardan alınan çok çeşitli
                          ham deneyimler, zihinde sınıflandırılmadıkça anlamlandırılamaz. Kritisizmi ortaya koyan
                          Alman filozof Immanuel Kant, doğuştan insan zihninde bulunan ve boş olan kategorilerin
                          dış dünyadan gelen duyu verileri ile dolduğunu öne sürmüştür.
                          Entüisyonizmin  temsilcilerinden  Gazali  sezgiyi  “kalp  gözü”  olarak  tanımlar.  Gazali’ye
                          göre hem akıl hem duyular sınırlıdır. Bu sınırlı bilgi kaynaklarıyla gerçek varlığı bilmek
                          mümkün değildir. Gazali’ye göre kalp, insan için bilgi ve hikmetin merkezidir. Kalp gözü ile
                          insan gerçekleri bütün açıklığıyla kavrar. Bergson’a göre akıl yürütmeye dayalı düşünme,
                          kavramlara  dayalıdır  ancak  kavramlar  gerçeklikteki  hareketliliği  tam  olarak  açıklamaz.
                          Gerçeklikteki saf ve mutlak hareketlilik hiçbir ölçü ve sayıyla ifade edilemez. Bu süreklilik
                          ancak sezgi yoluyla kavranabilir.


                                                             RASYONALİZM (AKILCILIK)
                                                             Bilgi akıl yoluyla elde edilir.
                                                             Akıl ilkeleri insanda doğuştan vardır.
                                                             Temsilcileri; Sokrates, Platon, Aristoteles, René
                                                             Descartes, Friedrich Hegel ve Gottfried Leibniz’dır.





                                                             EMPİRİZM (DENEYCİLİK)
                                                             Bilgi deney ve gözlem  yoluyla elde edilir.
                                                             Bilgi doğuştan değil deneyim yoluyla kazanılır.
                                  Bilgi nasıl elde           Temsilcileri; John Locke, David Hume ve George
                                       edilir?               Berkeley’dir.




                                                            KRİTİSİZM (ELEŞTİREL FELSEFE)
                                                            Bilgi hem akıl hem deney  yoluyla elde edilir.
                                                            Temsilcisi Immanuel Kant’tır.





                                                             ENTÜİSYONİZM (SEZGİCİLİK)
                                                             Bilgi sezgi yoluyla elde edilir.
                                                             Temsilcileri; Gazali ve Henri Bergson’dur.




    108
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115