Page 114 - Defterim - Felsefe 10
P. 114
Bilginin Sınırı Problemi
Bilginin bir sınırı olup olmadığı, insanın neyi ne kadar bilebileceği konusunda iki farklı görüş vardır.
Bazı filozoflar bilinenle bilinmeyeni ayırmak için bilgiye sınır koymuş, bazı filozoflar ise böyle bir sınırın
olmadığını ileri sürmüştür. Bilginin sınırı konusunda temel tartışma metafiziksel sorulara kesin cevaplar
verilip verilemeyeceğine ilişkindir. Bu konuda farklı yaklaşımlar söz konusudur. Örneğin rasyonalist filozoflar
akıl ilkelerinin duyuların ötesini kavrama yetisi olduğunu savundukları için metafiziksel alana ilişkin kesin
ve doğru bilgiyi ortaya koymanın mümkün olduğunu iddia ederler. Empirist filozoflar ise kesin ve doğru
bilginin ancak duyu deneyiyle ortaya konabileceğini savundukları için duyularla algılanamayan metafizik
alana dair kesin ve doğru bilgi ortaya koymanın mümkün olmadığını iddia ederler.
İnsan her şeyi bilebilir. İnsan duyularını ve akıl ilkelerini
devreye sokarak hem fizik dünyaya hem de metafizik
dünyaya ilişkin bilgi ortaya koyabilir.
İnsan her şeyi
bilebilir mi?
İnsan her şeyi bilemez. Sadece fiziksel dünyayı duyuları
yoluyla bilebilir. İnsan metafizik dünyayı duyularıyla
algılayamadığı için bilemez.
10. Etkinlik: Aşağıdaki soruyu okuyunuz ve çözümünü kutucuğa yazınız.
Sıra Sizde Metindeki düşüncelerle epistemolojinin hangi sorusuna cevap verilmiş olur?
İnsan sadece fizik dünyayı bilebilir, metafizik dünyaya ait bilgiler spekülasyondan ibarettir.
A) Doru bilgi mümkün müdür?
C) Doğru bilginin ölçütü nedir? B) Doğru bilginin kaynağı nedir?
D) Bilginin sınırı nedir?
E) Bilginin güvenilirliği nedir?
Çözüm ..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
..........................................................................................................................................................................................
CEVAP: .....
112