Page 116 - Defterim - Felsefe 10
P. 116

13.  Etkinlik: Aşağıda verilen metinden yararlanarak soruları cevaplayınız.
                           Descartes, doğru olduğunu kabul ettiği her şeyi ya duyulardan ya da duyular aracılığıyla
                           aldığını  ancak  duyuların  bazen  aldatıcı  olduğunu  fark  ettiğini,  bir  kez  bile  aldatanlara
                           asla  tam  olarak  güvenmemenin  bir  ihtiyat  göstergesi  olduğunu  belirtmiştir.  Descartes,
                           deneyiminin aktardığı tüm bilgileri sorgulayarak metodik bir şüphecilik ortaya koymuştur.
                           Bu nedenle, gördüğü her şeyin yanlış olduğunu varsaymış, aldatıcı olduğunu düşündüğü
                           hafızasının temsil ettiği şeylerin her birinden şüphe etmiştir.  Şekil, hareket, yer ve zamanın
                           birer kuruntu olduğunu öne sürmüştür. Dolayısıyla her şeyi dikkatli bir şekilde tarttıktan
                           sonra bunun bir düşünme eylemi olduğunu, varlığının gerçekliğini bu şekilde kavradığını ve
                           var olduğunu her söylediğinde veya zihninde tasarladığında bunun her seferinde zorunlu
                           olarak doğru olacağını tespit ettiğini belirtmiştir.
                                                                              (Metin yazar tarafından oluşturulmuştur.)

                           1.  İnsan kendi gerçekliği de dâhil dış dünyadaki tüm gerçekliğe, bir tür akıl yürütmeyle
                               ulaşabilir mi? Gerekçelendirerek yazınız.












                           2.  İnsan aklının şimdi ya da gelecekte ortaya koyması mümkün olmayan bir gerçeklik
                               alanı var mıdır? Gerekçelendirerek yazınız.



    Bilgi Havuzu

    Descartes’ın
    şüpheciliği,
    septiklerin
    şüpheciliğinden
    farklıdır.
    Descartes, kesin
    bilgiye ulaşmanın
    mümkün olduğunu
    savunurken
    diğer septik
    düşünürler kesin
    bilginin mümkün                                               “Düşünüyorum öyleyse varım.”
    olmadığını                                                   gerçeğinin, şüphecilerin en aşırı
    savunmuşlardır.                                        varsayımları tarafından bile sarsılamayacak
    Descartes’ta                                               kadar sağlam ve güvenilir olduğunu
    şüphe, doğru                                               gördükten sonra bunu, amaçladığım
                                     René Descartes
    ve kesin bilgiye                                         felsefenin ilk ilkesi kılmaya, en ufak bir
    ulaşmanın                                                    şüphe duymaksızın karar verdim.
    bir aracıyken
    septiklerde şüphe
    doğru bilgiye
    varmak için bir
    araç değil amaçtır.

    114
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121