Page 215 - Defterim - Felsefe 10
P. 215
8. Etkinlik: Aşağıdaki metinlerin din felsefesinin hangi sorularını cevapladığını ve bu
görüşleri savunan kişilerin ne şekilde adlandırıldığını örnekteki gibi yazınız.
1. Mükemmel bir varlık fikrine sahibim. Bu 2. Gerçekten dünyanın düzeni, bütün
varlık, eğer var olmasaydı, mükemmel olayların varlık koşullarını bir amaç
fikri de olmazdı. O hâlde vardır. Başka doğrultusunda bir araya getiren zekâ
deyişle bütün mükemmelliklere sahip sahibi bir ilk nedenin var olmasını
sonsuz bir varlık fikrine sahibim. O gerektirmektedir.
hâlde Tanrı’nın var olması gerekir.
Tanrının varlığı kanıtlanabilir mi? .............................................................................
Teizm .............................................................................
3. Maddenin herhangi bir yaratıcı neden 4. Eğer Tanrı’dan ayrı bir evren Tanrı’ya
tarafından açıklanmaya ihtiyacı yoktur. ilave edilirse evren artı Tanrı, Tanrı’dan
Madde ezelî-ebedîdir, onun ne başı fazla bir şey olur. O zaman Tanrı sonsuz
vardır ne sonu. olamaz. Yaratıcı bir Tanrı’ya inanmak,
Tanrı’nın sonsuzluğuna hakarettir.
............................................................................... ..............................................................................
............................................................................... ..............................................................................
5. İnsan aklı, Tanrı’nın var olduğu inancını 6. Evrendeki her şeyin nedeni Tanrı’dır
veya Tanrı’nın olmadığı inancını haklı ve bunlar Tanrı’da içkindir. Ama Tanrı
çıkarmak için yeterli rasyonel gerekçeler evrene aşkındır.
sağlayamaz.
............................................................................... .............................................................................
............................................................................... .............................................................................
7. Dua ve ibadet yoluyla Tanrı’dan 8. Her şeyin ilk nedeni yani nedensiz neden
istekte bulunmak çok yanlıştır. Çünkü olan Tanrı; mutlak güçlü, mutlak iyi ve
O’nun verdikleriyle yetinmemek, bizim mutlak bilgili bir varlıktır. Tanrı, evreni
için neyin iyi olduğunu ondan daha yoktan bir defada ve mükemmel bir
iyi bilmek, hatta O’nu hizmetimize biçimde yaratmıştır. O, evrenin hem
sokmaya çalışmak anlamına gelir. yaratıcısı hem de yöneticisidir.
............................................................................... ..............................................................................
............................................................................... ..............................................................................
9. Yaratıcı her şeyi yarattıktan sonra bir kenara çekilir ve yarattıklarına müdahale
etmez.
.......................................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................................
213