Page 217 - Defterim - Felsefe 10
P. 217
Ölümden Sonra Yaşam var mıdır?
Hayatın kaçınılmaz gerçeği olarak ölüm, ruhun ölümsüzlüğü, ölümden sonraki hayatın varlığı vb. konular
din felsefesinin tartışma alanı içindedir. Özellikle ruhun ölümsüzlüğü ile ölümden sonraki hayatın varlığı,
ruh beden ilişkisi temelinde ele alınmıştır. Platon, ruhun ezelî ve ebedî olduğunu ileri sürerken Aristoteles
ruhun bedenle birlikte yok olacağını savunmuştur.
Ölüm düşüncesi insanın bu dünyadaki davranışlarını da belirler ve yönlendirir. Çünkü “Hayata geliş amacım
nedir?”, “Bu dünyada nasıl yaşamalıyım?”, “Anlamlı bir hayatım olması için neler yapmalıyım?” gibi sorular
insan yaşamını yönlendirici niteliktedir. Dinler, bu dünyada yapılan iyi ve kötü işlerin hesabının verilip ödül
veya ceza olarak karşılığının alınacağı öteki dünyanın varlığına inanmaya çağrı yapar. Ölümden sonraki
hayatın varlığını ahlakın gerekçesi olarak sunarlar. Davranışların karşılığının alınacağına inanan insan,
hayatını bu bilince göre yaşayıp yönlendirecektir.
Nietzsche ve Sartre gibi bazı filozoflar ise ruhun ve ölümden sonra yaşamın olmadığını savunurlar.
11. Etkinlik: Aşağıdaki soruyu okuyunuz ve çözümünü kutucuğa yazınız.
Sıra Sizde “Ölüm gelecek diye acı çekmek en büyük aptallıktır. Ölüm varken biz yokuz; biz varken ölüm yok, onunla
hiçbir zaman karşılaşmayacağız ki...” diyen Epiküros aşağıdakilerden hangisini anlatmak istemektedir?
A) Ölümün elbet bir gün geleceğini
B) Ölüm korkusuna kapılmanın saçma olduğunu
C) Ölümün yeni bir hayata başlangıç olduğunu
D) Hiç ölmeyecekmiş gibi yaşamak gerektiğini
E) Ölüm diye bir şeyin olmadığını
Çözüm ...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................
CEVAP: .....
215