Page 222 - Defterim - Felsefe 10
P. 222

3. ÜNİTE

          8. Avrupa’da laiklik, Orta Çağ’da kilisenin baskıcı ege-  10. Bütün bilgilerimiz duyularımız yoluyla elde edilmez.
             menliğine karşı bir tepki olarak doğdu. Laikliğe göre    İnsan doğuştan gelen bazı bilgi ve fikirlere de sahip-
             kilise yalnızca dinî konularla ilgilenmeli, devlet iş-   tir. Örneğin Tanrı fikri doğuştan gelir. Bu fikir bize
             lerine karışmamalıdır. Avrupa toplumları için laiklik    duyularımız  yoluyla  dış  çevreden  gelmiş  olamaz
             kilisenin baskılarına karşı din ve vicdan özgürlüğü      çünkü ne dış çevre o kadar mükemmeldir ne de du-
             anlamına geliyordu.                                      yularımız bize mükemmel varlık hakkında fikir vere-
             İslam ise  insanlara baskı yapmayan, onlara dinini       bilir. Bu fikri ruhumuza koyan Tanrı’nın kendisidir.
             seçme özgürlüğü tanıyan bir dindi.                      Descartes bu parçada açıklanan görüşleriyle aşağı-
             Bu parçayı aşağıdakilerden hangisi daha iyi özet-       dakilerden hangisini kanıtlamak istemiştir?
             ler?                                                    A) Tanrı fikrinin insanda doğuştan var olduğunu
             A) Laiklik Avrupa’da uzun mücadeleler sonunda or-       B) Tanrı’nın evrenin yaratıcısı olduğunu
               taya çıktı.
                                                                     C) Tanrı’nın evrenin dışında olduğunu
             B) Her dinin vicdan ve din özgürlüğü konusundaki        D) Evren ile Tanrı’nın özdeş olduğunu
               anlayışı farklıdır.
                                                                     E) Tanrı bilgisinin deneysel olduğunu
             C) Laiklik, düşünce ve inanç özgürlüğüne dayanan
               bir sistemdir.
             D) Laiklik İslam dinine karşı değil, Hristiyan kilise-
               sine karşı bir tepki olarak doğmuştur.
             E) Laiklik her toplumda uygulanabilir bir sistem de-
               ğildir.




                                                                5 . Bölüm:  Din Felsefesi




















                                                                  11. İnancın temel iddiaları hakkında akılcı, tarafsız, tu-
                                                                      tarlı vekapsamlı bir şekilde düşünmektir.
          9. Her şey Tanrı’dadır ve Tanrı ile evren bir ve aynı şey   Bu  açıklama  felsefenin  hangi  disiplini  hakkında
             değildir. Buna “Çift Kutuplu Tanrı” anlayışı denir.     bilgivermektedir?
             Tanrı mutlak, değişmez ve soyut yönleriyle evrenin      A) Siyaset felsefesi
             üstünde; somut ve değişen yönleriyle evrenin içinde-    B) Ahlak felsefesi
             dir.
                                                                     C) Bilgi felsefesi
             Bu parçada açıklanan görüşler hangi akıma aittir?
                                                                     D) Varlık felsefesi
             A) Ateizm
                                                                     E) Din felsefesi
             B) Deizm
             C) Panenteizm
             D) Panteizm
             E) Teizm











    220
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227