Page 221 - Defterim - Felsefe 10
P. 221
TEST 2 3. ÜNİTE
1. Dinler açıklamalarını, kutsal kitabına, peygambe- 5. Tanrı’nın var olup olmadığı problemi aşağıdaki du-
rinin sözlerine ve din bilginlerinin yorumlarına da- rumlardan hangisinde geçerlidir?
yandırır. Teoloji bu öğretiyi, dogmatik biçimde kabul A) Tek Tanrılı dinlerde
eder. Din felsefesi ise dinin kavram, anlam ve iddia- B) Çok Tanrılı dinlerde
larını aklın sınırları içinde kalarak açıklar, sorgular
ve eleştirir. C) Tarım toplumlarında
Parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz? D) Tanrısız dinlerde
A) Teolojinin taraflı davrandığına E) Modern toplumlarda
B) Din felsefesi ile teolojinin bir ve aynı olduğuna
C) Din felsefesinin sorgulayıcı olduğuna
D) Teolojinin bir dini yaymaya çalışmasına
E) Teolojinin bir inanca dayalı olduğuna
6. Teizm: “Yaratıcı sürekli yaratma hâlin-
2. Din felsefesi, dini inançları irdelerken insanları dedir ve yarattıklarına müdahale
inançlı ya da inançsız yapma amacında değildir. Bir eder. Yaratılan var olmak için ya-
dini yayma kaygısı taşımadığı için de tüm dinlere eşit ratana muhtaçtır.” der.
mesafededir. Deizm: “Yaratıcı her şeyi yarattıktan son-
Buna göre aşağıdaki özelliklerden hangisi din fel- ra kenara çekilir ve yarattıklarına
sefesine uygun değildir? müdahale etmez.” der.
A) Dinlere tarafsız yaklaşır. Panteizm: “Evren ile yaratıcı bir ve aynı şey-
5 . Bölüm: Din Felsefesi B) Yaratan ile yaratılanın iç içe olduğunu öne sür-
B) Dogmatiktir. dir.” der.
C) Dine sorgulayıcı yaklaşır. Verilen görüşlerin ortak özelliği aşağıdakilerden
D) Akla dayalıdır. hangisidir?
E) Sübjektiftir. A) Yaratan ile yaratılanın birbirinden farklı olduğu-
nu düşünmeleri
meleri
3. Yaratıcı bir gücün varlığını kabul etmeyip evrenin C) Tanrı’nın varlığının bilinemeyeceğini düşünmeleri
D) Tanrı’nın evreni yarattıktan sonra kendi hâline
maddi bir bütün olarak kendiliğinden var olduğu- bıraktığını öne sürmeleri
nu öne süren görüş aşağıdakilerden hangisidir? E) Tanrı’nın varlığını kabul etmeleri
A) Agnostisizm
B) Ateizm
C) Panenteizm
D) Politeizm
E) Panteizm
7. Tanrı’nın varlık sorunu olgusal bir sorundur. Yani o
ya vardır ya da yoktur. Olgusal sorunlar ise ancak
gözlemle çözümlenebilir. Öyleyse Tanrı’yı bugüne
4. Bu anlayış Tanrı’nın varlığı ve yokluğu hakkında kadar kim gözlemleyebilmiş ki varlığına dair bir bil-
şüpheci bir tavır içindedir. Tanrı’yı reddetmez. Fakat gimiz olabilsin. Bu fikre karşı çıkmak için evrendeki
Tanrı ile ilgili bilgiye sahip olunamayacağından ha- düzenin bir düzenleyici gerektirdiği söylenebilir. Bu,
reketle bir yargıda bulunmaz. Tanrı’nın varlığı için olgusal bir kanıt değil sadece
bir akıl yürütmedir.
Parçada sözü edilen yaklaşım aşağıdakilerden
hangisidir? Hume’un bu yaklaşımı aşağıdaki tutumlardan han-
gisine bir örnek oluşturur?
A) Agnostisizm
A) Bilgiyi bir iç aydınlanmaya dayandırma
B) Ateizm
B) Tanrı bilgisinin doğuştan geldiğini savunma
C) Panenteizm
C) Şüpheyi bilginin aracı olarak kullanma
D) Politeizm
D) İnancı akıldan üstün tutma
E) Panteizm
E) Deney dışı bilgilerden kuşku duyma
219