Page 260 - Defterim - Felsefe 10
P. 260

Güzelin Ne Olduğu Problemi
                          İnsan güzelin ne olduğunu tanımlamakta zorlansa da insanın güzel olan karşısında hissettiği
                          duyguya ilişkin net bir deneyimi vardır. Bu anlamda insanda beğenme, hayranlık duyma,
                          hoş  hissetme  gibi  duyguları  açığa  çıkaran  değer  güzel  olarak  tanımlanabilir.  Doğa  güzel
                          olarak nitelendirilebilecek varlık ve olaylarla doludur ancak sanat felsefesinde tartışmaya
                          konu olan, sanat eserinin güzelliğidir. Güzel kadar çirkin de  bu tartışmaya dâhildir. Nitekim
                          doğada çirkin bulunan, sanat eserinde olağanüstü bir güzelliği temsil edebilir.
                          Güzellik konusunda felsefenin odağındaki tartışmalardan biri onun nesnel mi yoksa öznel
                          mi olduğudur. Konu hakkındaki temel görüşleri “nesnelci” ve “öznelci” yaklaşımlar olarak
                          sınıflamak mümkündür.






                                 Nesnelci           Güzelliği belirleyen nesnenin özellikleridir. 18. yüzyıla kadar
                                 Yaklaşım
                                                    oldukça yaygın olan klasik görüşe göre güzellik; oran, simetri,
                                                    uyum, düzen, birlik gibi niteliklere göre ölçülebilir.








                                  Öznelci
                                                      Güzellik onu algılayan kişi ile ilgilidir. Daha çok modern
                                 Yaklaşım
                                                      felsefede baskın olan görüşe göre güzellik görecelidir.






                             Soru Köşesi  Delacroix “Biz romantik olduktan sonra, dağlar güzelleşti.” demiştir. Ona göre, ro-

                                        mantik dönem ressamları dağları öyle güzel resmetmiştir ki insanlar onların eser-
                                        lerindeki dağları görüp, bunların güzelliklerini kavradıktan sonra, doğada dağlara
                                        başka bir gözle bakmışlardır.
                                        Delacroix  bu  sözleriyle,  sanatla  ilgili  aşağıdaki  görüşlerden  hangisini  dile
                                        getirmiştir?
                                        A) Sanatta güzeli kavrayan kişi, aynı zamanda doğruyu da kavrar.
                                        B) Sanat, sanatçının doğadaki nesneleri taklit etmesiyle doğar.
                                        C) Bir yaratının sanat eseri sayılması, insana sağladığı yarara bağlıdır.
                                        D) Sanat, insanın, güzeli fark etmesini sağlar.
                                        E) Güzel bir eserden duyulan haz, insanın hayal gücü ile anlama yetisi arasındaki
                                           uyuşmanın sonucudur.

                                                                                                        (1998-ÖYS)



                            Çözüm       Parçada sanat eserinin doğadaki güzelliğin fark edilmesini sağladığına dikkat çe-
                                        kilmektedir. Bu sayede daha önce güzelliği anlaşılmamış olan nesneler (doğada
                                        mevcut her şey) görünür kılınır. Parçada “doğru”, “taklit”, “yarar” ya da “uyuş-
                                        ma” kavramlarından bahsedilmemektedir.



                                                                                                           Cevap: D


    258
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265