Page 261 - Defterim - Felsefe 10
P. 261

3.  Etkinlik: Aşağıdaki filozoflara ait görüşlerin sanat felsefesindeki hangi soru ya da
          sorulara yanıt olabileceğini karşılarına yazınız.


                                      Görüşler                                      Sorular


          Platon, sanatın taklit olduğunu söyler. Sanat eserleri, ideala-
          rın kötü birer kopyası olan fiziksel nesnelerin taklit edilmesiyle
          oluşturuldukları için taklidin taklididir. Bu nedenle fiziksel nes-
          nelerden daha aşağıdadır.


          Aristoteles, bir varlığa ya da parçalardan oluşan bir bütüne gü-
          zel denilebilmesi için onu oluşturan parçalar arasında belirli bir
          düzenin olması gerektiğini savunur. Ona göre güzelliğin başlıca
          unsurları düzen, simetri ve kesinliktir.



          Hume’a  göre  güzellik,  şeylerin  kendilerinde  bir  nitelik  olarak
          değil sadece onları düşünen kişinin zihinde var olur. Her zihin
          güzelliği farklı algılar. Hatta bir kişinin güzel olarak algıladığı bir
          nesnede bir başkası biçim bozukluğu algılayabilir.

          Eugéne Véron’a (Üjin Veğon) göre sanat eserinin değerini onu
          yaratan sanatçı belirler. Eser, sanatçısının sahip olduğu özel-
          liklerin bir dökümüdür. Sanatçının sanat eserinde dile getirdiği
          duygular, sanatçının izi olarak eserinin etkisinde kendini göste-
          rir. Bu aynı zamanda sanatçının kişiliğinin etkisidir.

          Croce (Kroçe), sanatın faydayı gözeten ya da ahlaki kaygı taşı-
          yan bir etkinlik olmadığını savunur. Ona göre sanat sezgisel bir
          görüştür. Bu nedenle tümelin bilgisine odaklanan nesnel bir bilgi
          ortaya koymaz. Sanatın taşıyıcısı olduğu bilgi, doğa bilimlerine
          indirgenemeyen, tikele ait bir bilgidir.

          Heidegger için sanatın özünü açıklayabilmenin yolu, sanatçı ve
          sanat eserini açıklamaktan geçer. Bunun nedeni sanat, sanatçı
          ve  sanat  eseri  arasındaki  karşılıklı  ilişkidir.  Sanat  eserini  var
          eden sanatçıdır. Bunun tersi de doğrudur. Sanatçı ve sanat ese-
          ri de ancak sanat sayesinde ortaya çıkabilir. Dolayısıyla sanatın
          varoluşu her biri birbirine bağlı olan bu üç unsurla açıklanabilir.

          Marcuse (Markuze), gelişmiş sanayi toplumlarında işleyen kültür
          ve ideolojinin tahakkümünü eleştirerek, bu toplumlarda sanatın
          yüceltilmiş doğasının bozulduğunu savunur. Buna karşın bağım-
          sız  sanat,  eleştirel  bir  duruşun  aracısı  olabilir.  Bunun  nedeni
          sanatın  kendi  kurallarına  sahip  olması  ve  mevcut  gerçekliğin
          ilkelerine uymamasıdır. Bu anlamda sanatın siyasal potansiyeli
          estetik formunda bulunur.

          Rand’a göre sanat öğretmez, sanatın nihai amacı somut ger-
          çekliğin aslında nasıl olacağını teşhir etmesidir. Sanat nesneleri,
          olabileceği ve olması gerekeni temsil eder. Sanatın sağladığı asıl
          fayda insana şeylerin olması gerektiği gibi bir dünya deneyimi
          yaşatmasındadır.

                                                                                                                        259
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266