Page 264 - Defterim - Felsefe 10
P. 264

Sanatın Ne Olduğu Problemi
                          Genel  olarak  sanat,  insanın  estetik  kaygılarla  ortaya  koyduğu,  pratik  bir  fayda  ya  da
                          işlev taşımak zorunluluğu olmayan ürünler ve etkinlikler toplamı biçiminde tanımlanabilir.
                          Başka bir ifade ile karşısında estetik bir deneyim yaşanmasına imkân veren; duyguları,
    Bilgi Havuzu          duyarlılığı,  düşünmeyi  harekete  geçiren;  anlam  verme,  imgeleme  ve  yaratıcılığa  dayalı;
                          özgün, estetitk eserler ile bunların üretim sürecindeki faaliyetler bütünüdür.
    Taklit olarak
                          Sanat terimi ilk kullanıldığı çağlarda, bugün anlaşıldığı biçimiyle yalnızca güzel sanatları
    sanat kuramı
                          değil, zanaatları da içerecek bir anlama sahiptir. Rönesans ile sanatçı ve zanaatkar ayrımına
    “yansıtmacı
                          ilişkin nüveler belirmeye başlarken sanat konusunda yürütülen tartışmalarda da çeşitlilik
    kuram” ya
                          artmıştır. Böylece tarihsel süreç içinde sanatı açıklayan farklı kuramlar ortaya çıkmıştır.
    da “mimetik
                          Bu kuramlardan başlıcaları “taklit olarak sanat”, “yaratım olarak sanat” ve “oyun olarak
    sanat kuramı”;
                          sanat” biçiminde sıralanabilir.
    yaratım olarak
    sanat kuramı
    ise “yaratma                                             SANAT KURAMLARI
    olarak sanat”
    biçiminde ifade
    edilebilmektedir.                  Taklit                      Yaratım                         Oyun
    Sanata ilişkin                Olarak Sanat                   Olarak Sanat                 Olarak Sanat
    farklı kuramsal
    sınıflamalar da         Sanat, doğanın taklit edil-    Sanat, sanatçının duygu,       Sanat, oyun gibi insanı
    yapılmaktadır.             mesi sonucunda estetik         coşku ve hayal gücüne        özgürleştirerek duyusal
    Bunlardan bazıları         değer taşıyan ürünlerin        dayalı bir yaratımdır.       ve akılsal olanı aşan bir
    “yansıtmacı                  ortaya çıkmasıdır.                                               eylemdir.
    kuram”,                          Temsilcisi                    Temsilcisi                    Temsilcisi
    “dışavurumcu                      Platon                        B. Croce                     F. Schiller
    kuram”, “biçimci
    kuram” ve
    “işlevselci kuram”
    olarak ya da                        Sanatta,  nesnelerin  bildiğimiz  anlamından  kopabilmemiz,  onları  düşündüğümüz
    sanat yapıtına           Soru Köşesi  gibi değil, oldukları biçimde kabul edebilmemiz gerekir. Örneğin, bir tabloda, ek-
    yaklaşım biçimleri                  mek fırını camekânında bir dikiş makinesiyle bir şemsiye bir arada olabilir. İşlevi
                                        saf ve kesin bir biçimde saptanmış gerçek bir nesnenin (bir şemsiye) kendinden çok
    çerçevesinde                        uzak bir başka nesneyle (bir dikiş makinesi) birlikte, her ikisi için de garip kaçan
    “eser merkezli                      bir yerde (bir fırın camekânı) bir arada olmaları, kendiliğinden bu nesneleri işlev
    yaklaşım”, “sanatçı                 ve kimliklerinden ayırır. Bu nesneleri eski anlamlarıyla görmek bir yanılgıdır. Artık
    merkezli yaklaşım”,                 onlar, gerçek, şiirsel, yepyeni bir anlama kavuşmuştur.
    “alımlayıcı                         Bu parçada aşağıdaki görüşlerden hangisi öne sürülmektedir?
    merkezli yaklaşım”                  A) Var olmanın anlamı sanatçıya göre değişir.
    ve “toplum                          B) Gerçek sanatçı, yapıtlarında doğanın gizemini yansıtır.
    merkezli yaklaşım”                  C) Sanatçı, yapıtında kendi kişiliğinin ipuçlarını verir.
    biçiminde                           D) Sanat, doğadaki gerçekliğe farklı bir anlam kazandırır.
    sıralanabilir.
                                        E) Sanatın amacı güzeli ortaya koymaktır.
                                                                                                        (2005-ÖSS)



                            Çözüm       Paragrafın ilk cümlesinde sanat ile ilgili bir yargı öne sürülmüş diğer cümlelerde
                                        ise yargı, örneklendirilerek açıklanmıştır. Bu durumda sanatçıdan bahsedilen A,
                                        B ve C seçeneklerinin elenmesi gerekir. Parçada sanat ve güzellik ilişkisine dair
                                        herhangi bir vurgu yapılmamıştır. Dolayısıyla sanatın amacının güzel olanı ortaya
                                        koymak olduğunu söyleyen E seçeneği elenebilir. Paragrafta temel olarak sanat
                                        eserlerinde yer alan nesnelerin gerçek anlamlarından koparak yeni anlamlar ka-
                                        zandıklarından söz edilmektedir.
                                                                                                           Cevap: D

    262
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269