Page 269 - Defterim - Felsefe 10
P. 269

SANAT VE DUYARLILIK İLİŞKİSİ


          Duyarlılık gerek sanatçının gerekse alımlayıcının sahip olduğu özelliklerden biridir. Sanatçı
          açısından  duyarlılık,  nesnesine  yönelme  ve  onu  estetik  bir  değere  dönüştürmede  başat
          bir  rol  oynar.  Sanatçının  çevresine  karşı  gösterdiği  hassasiyet  eserlerine  yansır.  Günlük
          deneyimlerinin, dönemsel ve toplumsal olayların etkisi altındaki sanatçının olup bitenlere
          ilişkin yorumu aynı zamanda onun duyarlılığının bir sonucudur.
          Sanatçının  geliştirdiği  duyarlılığın  dışa  vurumu  alımlayıcısını  da  etkileyecek  niteliktedir.
          Sanatçının duygu, düşünce ve duyarlılığının taşıyıcısı olan sanat eseri alımlayıcıda estetik
          bir tavır ve yargı açığa çıkarır. Sanatçının duyarlılığı aracılığıyla görünenin ardına uzanan
          algısı,  alımlayıcının  fark  etmediği,  fark  ettiği  halde  anlamlandıramadığı  ya  da  estetik
          biçimde ifadelendiremediği bir gerçekliği dillendirir. Aynı zamanda alımlayıcı sanatçıdan
          bağımsız olarak da sanat eserini kendi duyarlılığı çerçevesinde yorumlayabilir. Bu açıdan
          sanatsal duyarlılık; güzel olanı algılama ve onu değerlendirme kapasitesini ifade eder.


                                            SANATSAL DUYARLILIK




                       Sanatçı Açısından                       Alımlayıcı Açısından
                 •  Sanatçının nesnesine                  •  Sanat eserine yönelmede
                   yönelmesini etkiler.                     etkilidir.
                 •  Üretkenliğin kaynaklarından           •  Sanat eserini fark etmeyi ve
                   biridir.                                 sanat eserine değer vermeyi
                 •  Yaşanılan dönem ve kültürün             sağlar.
                   etkisi altındadır.                     •  Sanat eserini değerlendirmeye
                 •  Eserine yansır.                         yön verir.
                 •  Özneldir.                             •  Eğitim ile geliştirilebilir.
                                                          •  Özneldir.


            Soru Köşesi  Kimi sanatçılar dünyayı, ona ilişkin her türlü bayat algının; pembe ten, sarı veya
                       kırmızı elmalara ilişkin her türlü önyargının dışında, yepyeni görmemizi isterler.
                       Basmakalıp düşüncelerden kurtulmak kolay değildir elbette. Ama bu kalıplardan
                       kurtulan sanatçılar, genellikle en ilginç yapıtlarını veriyorlar. Bize, doğadaki var-
                       lıkların hiç düşlemediğimiz, yepyeni güzelliklerini görmeyi öğretenler de onlardır.
                       Eğer onları izleyip onlardan bir şeyler öğreniyorsak, pencereden dışarı bakmak
                       bile heyecan verici bir serüvene dönüşecektir.
                       Bu parçaya göre, sözü edilen sanatçılar bize aşağıdakilerden hangisini kazandır-
                       maktadır?
                       A) Heyecanları denetleme yetisi
                       B) Değerleri karşılaştırma yetisi
                       C) Renkleri doğadaki gibi algılama yetisi
                       D) Farklı güzellik anlayışlarını kabul etme eğilimi
                       E) Doğadaki güzellikleri resme yansıtma isteği
                                                                                       (2002-ÖSS)

           Çözüm       Paragrafın ilk iki cümlesinde bazı sanatçıların dünyaya ilişkin yerleşik ve klişeleş-

                       miş algılardan kurtularak özgün eserler verdiklerinden bahsedilmektedir. İlerleyen
                       cümlelerde ise alımlayıcının sanatçılardan yepyeni güzellikleri görmeyi öğrenebile-
                       cekleri vurgulanmaktadır. Heyecanları denetleme, değerleri karşılaştırma, renkleri
                       algılama ya da resim sanatından bahsedilmemektedir.                Cevap: D



                                                                                                                        267
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274