Page 274 - Defterim - Felsefe 10
P. 274

TEST 2                                           3. ÜNİTE

          1. Neyin sanat eseri olduğunu belirleyen birkaç ölçüt    4. Alımlayıcının eseri güzel bulmasıyla sanatçının güzel
            varsa bunlardan ilki onun doğal değil insan ürünü        bir eser ortaya çıkarması arasındaki temel ilişkinin
            olması diğeri ise bir başkası tarafından aynı şekilde    ortak deneyimlerde aranması gerektiğini düşünüyo-
            yapılamayacak olmasıdır. Bu iki unsuru tamamlayan        rum. Hiç deniz görmemiş birinin dalgaları konu alan
            başka bir kriter de karşısında estetik bir deneyim ya-   bir şiirden alacağı haz ile hayatı denizlerde geçmiş
            şanmasına imkân vermesi olabilir. Estetik haz başka      birinin alacağı haz kıyaslanabilir mi? Sanatçı için de
            nesnelerden de alınabilir ancak bu nesneler seri şe-     durum aynıdır. Hırçın dalgaların kayaları şekillendi-
            kilde üretilebiliyorsa o ürün sanat eseri olarak de-     ren gücünü deneyimlemeyen bir sanatçının, yaşadığı
            ğerlendirilemez. Bu üç unsuru bir arada bulunduran       gem vurulmaz duyguları dalgalarla anlatması bek-
            bir ürün de ancak sanat eseri olabilir.                  lenemez.
            Bu parçaya göre sanat eserinin özelliklerini özetle-     Bu  parçadan  çıkarılacak  sonuç  aşağıdakilerden
            yen cümle aşağıdakilerden hangisidir?                    hangisidir?
            A) Estetik bir deneyim sunan nesnelerdir.                A) Deneyimler sanat eserinin ortaya çıkması ve güzel
            B) Estetik bir haz yaşatan, eşsiz insan ürünleridir.        olarak algılanmasında belirleyicidir.
            C) Başkası tarafından aynısı yapılamayacak ürünler-      B) Alımlayıcının deneyimleri kadar sanatçının dene-
               dir.                                                     yimleri de önemlidir.
            D) İnsan ürünü olan estetik nesnelerdir.                 C) Sanatçı ve alımlayıcı arasında kurulan dostluk or-
            E) Yaratıcılık ve hayal gücüne dayanan ürünlerdir.          tak deneyimlere dayalıdır.
                                                                     D) Sanat eserinin güzelliği konusunu oluşturan nes-
                                                                        nenin gücüne bağlıdır.
                                                                     E)  Farklı  deneyimler  sanatçının  duygularını  açığa
          2. Teknolojideki muazzam ilerleme yaşanan sorunlara           çıkarabilmesi için gereklidir.
            çözüm üretiyor elbette. Çip teknolojisindeki gelişme-
            ler uzun yıllardır dünyanın dört bir köşesinden haber
            almamızı sağlıyor mesela. Kök hücre tedavisi ile çok   5. Mimar Sinan’ın eserlerinde baykuş figürleri kullan-
            daha sağlıklı ve uzun yaşayabilmenin imkânı artıyor.     dığını  duymuş  muydunuz?  Duyduysanız  da  lütfen
            Giyilebilir teknolojiler insan gücünü katbekat aşan      duymakla  kalmayın,  eserleri  görün  mutlaka.  Bu  fi-
            işlerde yardımımıza koşuyor. Peki ama ya duygula-        gürler görkemli olduğu kadar gizemli görünümüyle
            rımız, yaşanan acılar, özlemler, kaygılar? Teknoloji     ustanın dehasını yansıtıyorlar. Baykuşların uğursuz
            onlara da hitap edebilecek mi? Şimdilerde bazı ya-  7. Bölüm:  S anat Felsefesi  olduğunu düşünenler var biliyorsunuz. Oysa baykuş-
            pay zekâ uygulamalarının istediğiniz resmi dakikalar     lar, mitolojilerin çoğunda “bilge” olarak kabul edi-
            içinde çizebildiğini görüyorum. Resimler güzel belki     lirler. Açıkçası baykuşların uğursuz ya da bilge sa-
            ama ruhsuz, mekanik, hissettiklerinizi yansıtmaktan      yılması, Mimar Sinan’ın eserlerini gördükten sonra
            uzak… Gerçekliğin kuru ve acımasız bilgisini yırtıp      bende oluşan estetik yargıyı değiştiremez.
            içinizin çölüne bir damla su verebilecek güce sahip      Bu parça aşağıdaki yargılardan hangisini destekler
            mi bu muhteşem (!) eserler!                              niteliktedir?
            Bu parçada aşağıdakilerden hangisi eleştirilmiştir?      A) Baykuşlar sanata konu olacak güzellikte varlık-
            A) Teknolojinin geldiği aşamanın ürkütücü boyutları         lardır.
            B) Teknolojinin insan sağlığına katkısının olamaya-      B) Estetik yargı sanat eseri hakkındaki bilgilere bağ-
               cağı                                                     lıdır.
            C) Yapay zekânın resim konusundaki teknik yetersiz-      C) Sahip olunan bilgiler estetik yargıyı belirleyecek
               liği                                                     güçte değildir.
            D) Yapay zekânın estetik bir nesne oluşturamıyor ol-     D) Estetik yargıda bulunabilmek için belirli bir bilgi
               ması.                                                    birikimi şarttır.
            E) Yapay zekânınn sanatsal duyarlılığa sahip olma-       E) Mimar Sinan’ın eserleri matematiksel bir dehanın
               ması                                                     ürünüdür.


                                                                   6.     I. Sanatçı hangi araç gereci kullanır?
          3.     I. Doğadaki güzeli inceler.                              II. Sanatın bir amacı var mıdır?
                  II. Sanat eserinin güzelliğini konu alır.               III. Sanatı en iyi tanımlayan filozof kimdir?
                  III. Estetiğin inceleme alanında yer alır.              IV. Sanat bilgi üretir mi?
            Yukarıdaki  ifadelerden  hangileri  sanat  felsefesini          V. İnsan neden sanat eseri yaratır?
            tanımlar?                                                Yukarıdaki sorulardan hangileri sanat felsefesinin
            A) Yalnız I                  B) Yalnız II                 sorduğu sorular arasında yer alır?
            C) I ve II                     D) I ve III                A) Yalnız III                 B) II ve V
                        E) II ve III                                 C) I, III ve V                  D) II, III ve IV
                                                                                 E) II, IV ve V
    272
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279