Page 277 - Defterim - Felsefe 10
P. 277

3. ÜNİTE

          6. Beğeni kişisel bir duygudur. Ancak hangi eserin kim-  9. Bir ressam boyalarda, şair sözcüklerde ya da heykel-
            ler tarafından beğenilebileceğine ilişkin bir öngörü-    tıraş mermerlerin arasında kaybolabilir. Sıradan bir
            nün geliştirilemez olduğu iddia edilemez. Sanatçının     insan  için  duvarları  renklendirmek,  kendini  anlat-
            hassasiyeti  eserine  yansırken  alımlayıcının  dünya    mak veya mutfak tezgâhı yapmaktan başka bir işleve
            görüşü,  bilgi  birikimi,  ahlaki  ya  da  ilkesel  duruşu   sahip  olmayan  bu  malzemeler  sanatçı  aracılığıyla
            beğenilerinin şekillenmesinde etkili olur. Dünya gö-     eşsiz bir güzelliğe dönüşmeyi bekler. Bu malzemeler
            rüşü, bilgi birikimi, ahlaki ya da ilkesel duruşu be-    olmadan sanatçı da uzuvlarından birini yitirmiş gibi
            ğenilerinin  şekillenmesinde  de  etkilidir.  Bu  durum   görünür. Yüreğinden süzülüp gelenler ancak onlarla
            sanat eserine yönelmede ve ona değer atfetmede de        ete kemiğe bürünebilir çünkü.
            belirleyicidir.                                          Bu parçaya göre sanatçının işlevi aşağıdakilerden
            Bu parçada savunulan görüş aşağıdakilerden han-          hangisidir?
            gisidir?                                                 A) Malzemeleri faydacı değil estetik bir amaçla kul-
            A) Alımlayıcı sanat eseriyle kurduğu ilişki neticesin-      lanmak
               de duyarlılık geliştirir.                             B) Sanat eseri üretmek için farklı malzemeler kullan-
            B) Sanatçının duyarlılığı alımlayıcının eseri beğen-        mak
               mesinde etkilidir.                                    C) Kullanacağı malzemeyi kendi uzvuymuş gibi be-
            C) Sanat eserinin taşıdığı anlam ona dışarıdan yüklenir.    nimsemek
            D) Alımlayıcının sanat eseri ile kurduğu bağ dünya       D) Eserlerinde düşüncelerini somutlaştırarak yansıt-
               görüşünü şekillendirir.                                  mak
            E) Sanatçı ve alımlayıcı sanat eserini farklı biçimler-  E) Evrensel nitelikte sanat eserleri ortaya çıkarmak
               de değerlendirir.




                                                                      renk: Mavi” ismini taşır. Film trafik kazasında kızı-
                                                                      nı ve eşini kaybeden bir kadının yaşadığı travmayı
          7.  Bazen  sizin  de  içinizden  “Yeter!”  diye  bağırmak   10. Kryztof Kieslowski’nin üçleme filmlerinden ilki “Üç
            geliyor  mu?  Ardı  arkası  kesilmeyen  işler,  sınavlar,   konu alır. Film boyunca yas sürecine ilişkin derin
            günlük hayatta karşılaştığınız sorunlar insanda daha      bir  çözümlemeyi  okumakla  kalmaz  aynı  zamanda
            nahif nasıl bir karşılık bulabilir hiç bilmiyorum. İşte   hayata yeniden ve belki de başka biri olarak bağ-
            tam  da  bu  zamanlarda  tadı  çıkar  müziğin,  filmin,  7. Bölüm:  S anat Felsefesi  lanma sürecine tanıklık edersiniz. Filmde özgürlüğü
            şiirin… Onlar sizi içine çeker gerçeklikten koparıp       sembolize  eden  mavi  renk  temasına  muhteşem  bir
            düşler âleminde seyahate çıkarır. Sanatla geçirilen       müzik  eşlik  eder.  Gerek  başroldeki  Juliette  Binoc-
            birkaç saat insana zahmetli işlerin üstesinden gelme      he’un  oyunculuğu  gerekse  görüntü  ve  müziklerin
            gücü  kazandırdığı  gibi  hayattaki  zorlukları  da  çok   bütünsel etkisi sizi kendi gerçekliğinizden kopararak
            daha katlanılır kılar.                                    farklı bir deneyiminin öznesi kılar. Sanatın işlevi de
            Bu  parçada  sanatın  hangi  özelliğinden  bahsedil-      tam olarak bu değil midir zaten?
            mektedir?                                                Bu parçaya göre sanatın işlevi nedir?
            A) Sanatçının hayal gücüne dayanması                     A) Duygu ve duyarlılığı açığa çıkarması
            B)  İnsanı günlük rutinden kurtarması                    B) Farklı deneyimler yaşatması
            C) Alımlayıcıda hayranlık uyandırması                    C) Yaşama bağlanmayı sağlaması
            D) İş hayatında başarıyı artırması                       D) Acı olaylara katlanma gücü vermesi
            E) Duyguları harekete geçirmesi                          E) Yeni bir bakış açısı kazandırması




                                                                  11.   •   Estetiğin konusunu sistematik hâle getirmiştir.
          8. Sokakta yürürken yere düşüp yaralanan bir çocuğa           •   Estetiği duyusal bilginin bilimi olarak tanımlar.
            yardım etmek ne kadar insani ise sanat eserinde top-        •   18. yüzyıl filozofudur.
            lumsal sorunları konu almak da o kadar sanatsaldır.
            Sanatçı eseriyle bir yaranın bandajı olabildiği ölçü-    Yukarıda yapılan açıklamalar hangi filozofa aittir?
            de sanatçı payesini almaya hak kazanır. Bu da kendi      A) Baumgarten             B) Descartes
            varoluşsal sorunlarında kaybolmakla değil başkala-       C) Hegel                       D) Heidegger
            rının çektiği acıları hissedebilme gücüyle ilgilidir.                E) Hume
            Bu parçada sanatçının hangi özelliğine dikkat çe-
            kilmektedir?
            A) Duyarlılık               B) Yaratıcılık
            C) Öznellik               D) Bireysellik
                        E) Duygusallık
                                                                                                                        275
   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282