Page 277 - Defterim - Felsefe 10
P. 277
3. ÜNİTE
6. Beğeni kişisel bir duygudur. Ancak hangi eserin kim- 9. Bir ressam boyalarda, şair sözcüklerde ya da heykel-
ler tarafından beğenilebileceğine ilişkin bir öngörü- tıraş mermerlerin arasında kaybolabilir. Sıradan bir
nün geliştirilemez olduğu iddia edilemez. Sanatçının insan için duvarları renklendirmek, kendini anlat-
hassasiyeti eserine yansırken alımlayıcının dünya mak veya mutfak tezgâhı yapmaktan başka bir işleve
görüşü, bilgi birikimi, ahlaki ya da ilkesel duruşu sahip olmayan bu malzemeler sanatçı aracılığıyla
beğenilerinin şekillenmesinde etkili olur. Dünya gö- eşsiz bir güzelliğe dönüşmeyi bekler. Bu malzemeler
rüşü, bilgi birikimi, ahlaki ya da ilkesel duruşu be- olmadan sanatçı da uzuvlarından birini yitirmiş gibi
ğenilerinin şekillenmesinde de etkilidir. Bu durum görünür. Yüreğinden süzülüp gelenler ancak onlarla
sanat eserine yönelmede ve ona değer atfetmede de ete kemiğe bürünebilir çünkü.
belirleyicidir. Bu parçaya göre sanatçının işlevi aşağıdakilerden
Bu parçada savunulan görüş aşağıdakilerden han- hangisidir?
gisidir? A) Malzemeleri faydacı değil estetik bir amaçla kul-
A) Alımlayıcı sanat eseriyle kurduğu ilişki neticesin- lanmak
de duyarlılık geliştirir. B) Sanat eseri üretmek için farklı malzemeler kullan-
B) Sanatçının duyarlılığı alımlayıcının eseri beğen- mak
mesinde etkilidir. C) Kullanacağı malzemeyi kendi uzvuymuş gibi be-
C) Sanat eserinin taşıdığı anlam ona dışarıdan yüklenir. nimsemek
D) Alımlayıcının sanat eseri ile kurduğu bağ dünya D) Eserlerinde düşüncelerini somutlaştırarak yansıt-
görüşünü şekillendirir. mak
E) Sanatçı ve alımlayıcı sanat eserini farklı biçimler- E) Evrensel nitelikte sanat eserleri ortaya çıkarmak
de değerlendirir.
renk: Mavi” ismini taşır. Film trafik kazasında kızı-
nı ve eşini kaybeden bir kadının yaşadığı travmayı
7. Bazen sizin de içinizden “Yeter!” diye bağırmak 10. Kryztof Kieslowski’nin üçleme filmlerinden ilki “Üç
geliyor mu? Ardı arkası kesilmeyen işler, sınavlar, konu alır. Film boyunca yas sürecine ilişkin derin
günlük hayatta karşılaştığınız sorunlar insanda daha bir çözümlemeyi okumakla kalmaz aynı zamanda
nahif nasıl bir karşılık bulabilir hiç bilmiyorum. İşte hayata yeniden ve belki de başka biri olarak bağ-
tam da bu zamanlarda tadı çıkar müziğin, filmin, 7. Bölüm: S anat Felsefesi lanma sürecine tanıklık edersiniz. Filmde özgürlüğü
şiirin… Onlar sizi içine çeker gerçeklikten koparıp sembolize eden mavi renk temasına muhteşem bir
düşler âleminde seyahate çıkarır. Sanatla geçirilen müzik eşlik eder. Gerek başroldeki Juliette Binoc-
birkaç saat insana zahmetli işlerin üstesinden gelme he’un oyunculuğu gerekse görüntü ve müziklerin
gücü kazandırdığı gibi hayattaki zorlukları da çok bütünsel etkisi sizi kendi gerçekliğinizden kopararak
daha katlanılır kılar. farklı bir deneyiminin öznesi kılar. Sanatın işlevi de
Bu parçada sanatın hangi özelliğinden bahsedil- tam olarak bu değil midir zaten?
mektedir? Bu parçaya göre sanatın işlevi nedir?
A) Sanatçının hayal gücüne dayanması A) Duygu ve duyarlılığı açığa çıkarması
B) İnsanı günlük rutinden kurtarması B) Farklı deneyimler yaşatması
C) Alımlayıcıda hayranlık uyandırması C) Yaşama bağlanmayı sağlaması
D) İş hayatında başarıyı artırması D) Acı olaylara katlanma gücü vermesi
E) Duyguları harekete geçirmesi E) Yeni bir bakış açısı kazandırması
11. • Estetiğin konusunu sistematik hâle getirmiştir.
8. Sokakta yürürken yere düşüp yaralanan bir çocuğa • Estetiği duyusal bilginin bilimi olarak tanımlar.
yardım etmek ne kadar insani ise sanat eserinde top- • 18. yüzyıl filozofudur.
lumsal sorunları konu almak da o kadar sanatsaldır.
Sanatçı eseriyle bir yaranın bandajı olabildiği ölçü- Yukarıda yapılan açıklamalar hangi filozofa aittir?
de sanatçı payesini almaya hak kazanır. Bu da kendi A) Baumgarten B) Descartes
varoluşsal sorunlarında kaybolmakla değil başkala- C) Hegel D) Heidegger
rının çektiği acıları hissedebilme gücüyle ilgilidir. E) Hume
Bu parçada sanatçının hangi özelliğine dikkat çe-
kilmektedir?
A) Duyarlılık B) Yaratıcılık
C) Öznellik D) Bireysellik
E) Duygusallık
275