Page 278 - Defterim - Felsefe 10
P. 278

ÖSYM NE SORDU?                                  3. ÜNİTE

          1. Michelangelo bir anıt heykel yapmak üzere görevlen-   4.  Giorgione’nin  Fırtına  adlı  tablosuna  baktığımızda
            dirilir. Heykelinde kullanacağı malzeme için mermer      kompozisyonun sanatsal açıdan bir hayli basit olma-
            ocağına  gider.  Sanatçı,  kendilerini  eşsiz  heykellere   sına karşın figürlerin özel bir dikkatle çizildiğini ve
            dönüştürecek  yontma  kalemini  bekler  gibi  görünen    resmin, her yere nüfuz etmiş ışık ve hava sayesinde
            o mermer kütlelerin karşısında, coşkuyla kendinden       kaynaşıp bir bütün oluşturduğunu görüyoruz. Figür-
            geçer. Böylece ocaklarda altı aydan fazla zaman ge-      lerden bu küçük tablonun çoğunu kaplayan manzara-
            çirir. Oysa mermer kütlelerin içinde uyuyup kalmış       ya bakıyoruz, sonra tekrar figürlere dönüyoruz. Gior-
            figürleri  kurtarmak  için  bir  an  önce  işe  koyulması   gione, kendisinden önce gelenler gibi önce nesneleri
            gerekirdi.                                               ve kişileri çizip sonra onları bir mekâna yerleştirmi-
            Bu parçaya göre sanatçının işlevi aşağıdakilerden        yor; doğayı, toprağı, ağaçları, ışığı, havayı, bulutları
            hangisidir?                                              ve kentleriyle insanları bir bütün olarak düşünüyor.
            A) İdeale uygun sanat eseri ortaya koymak                   Bu parçada anlatılanlara göre Giorgione’nin ese-
            B) Doğayı aynen yansıtmak                                rini oluştururken güzelliğin hangi niteliğini öne çı-
                                                                     kardığı söylenebilir?
            C) Yeni bir form yaratmak                                          A) Yetkin olmak
            D) Hayal gücünün sınırlarını zorlamak                    B) Orantılı olmak
            E) Malzemeyle sınırlı sanat etkinliğinde bulunmak
                                                                     C) Aslına uygunluk
                                                (2010-YGS)
                                                                     D) Uyumlu bütünlük
                                                                     E) Simetrik olmak
          2.  Bir  Japon  filminde,  evlenecek  çift  baharda  çiçek
            açmış  kiraz  ağaçlarının  çevrelediği  yolda  yürüyor-                                     (2012-YGS)
            du.  Görüntü  harikaydı,  beni  çok  etkilemişti.  Japon
            inançlarında çiçek açmış kiraz ağacının, muhteşem      5.  Walter  Benjamin  mekanik  yeniden  üretimin,  bütün
            güzelliği nedeniyle kutsal sayıldığını daha sonra bir    bir çağa damgasını vurmasına bağlı olarak sanatın
            belgeselden öğrendim. Bunu öğrenmiş olmam o gö-          bütün sahiciliğini kaybettiğini söyler. Ona göre öz-
            rüntüyle ilgili estetik yargımı değiştirmedi.            gün bir sanat eseri, her yeniden üretimiyle birlikte,
            Bu parça aşağıdaki yargılardan hangisini destekler       “aura”sından  hep  bir  şeyler  daha  yitirir.  Bundan
            niteliktedir?                                            ötürü kültür bir bütün olarak meta üretim endüstri-
            A) Sanat eserinin topluma vereceği bir ileti olmalı-     sine dönüşür, buna bağlı olarak da kültür ürünleri
                                                                     şeyleşir.
               dır.                                             7. Bölüm:  S anat Felsefesi
            B)  Estetik  yargılar  güzelin  bilgisinden  çok,  alınan   Bu parçada kullanılan “aura” kavramı, sanat ese-
                                                                     rinin hangi özelliğini dile getirmektedir?
               hazza bağlıdır.
            C) Doğada güzel olanlar sanatta da güzeldir.             A) Evrenselliğini
            D) Sanatın amacı güzeli ortaya koymaktır.                B) Yaratıcılık gerektirdiğini
            E) En az bir süje haz alıyorsa o sanat eseridir.         C) Kalıcı olmasını
                                                                     D) Estetik kaygıyla bağını
                                                (2010-YGS)
                                                                     E) Biricikliğini
          3. Sanat eserleri diğer nesneler gibi vardır. Resimler bir                                    (2013-YGS)
            şapka veya palto gibi duvarda asılı dururlar. Sözgeli-
            mi Van Gogh’un bir çiftçinin ayakkabılarını gösteren
            resmi bir sergiden diğerine taşınıp durur, aynı Zon-   6. Bir sanatçı hiçbir zaman ideal koşullar altında ça-
            guldak’tan gönderilen kömür veya Karadeniz orman-        lışmaz. Aksi  takdirde  eseri  ortaya  çıkmaz.  Sanatçı,
            larından gönderilen tomrukların taşınması gibi. Ce-      dünya mükemmel olmadığı için vardır. Sanat kusurlu
            mal Süreya’nın şiirleri, bir öğrencinin sırt çantasında   bir dünyadan doğar.
            diğer eşyalarıyla bir arada bulunabilir. Beethoven’in    Ünlü yönetmen Andrei Tarkovsky’nin bu sözü, sa-
            eserleri kitapevlerinde raflara tıpkı kırtasiye malze-   nat eserinin hangi özelliğini vurgulamaktadır?
            meleri gibi yerleştirilir. Yine de bir şeyi sanat eseri
            olarak  görüp  diğer  nesnelerden  ayrı  tutuyorsak  o,   A) Biricikliğini
            estetikle ilgili görüşlerimize uygun demektir.           B) Evrenselliğini
            Bu parçaya göre sanat eseri diğer nesnelerden han-       C) Kalıcılığını
            gi açıdan ayırt edilir?                                  D) Güzelliğini
            A) Estetik kaygılarla oluşturulmasıyla                          E) Eleştiriciliğini
            B) Doğayı aynen yansıtmasıyla                                                               (2014-YGS)
            C) Alımlayıcının değerlendirme biçimiyle
            D) Evrensel nitelik taşımasıyla
            E) Yaratıcısının düşüncesini içermesiyle

                                                (2011-YGS)
    276
   273   274   275   276   277   278   279   280   281   282   283